Miért nem alszik a baba?

 Ez a 2018-as év első bejegyzése. Ilyenkor mindig nagy a lendület, frissen és teli tervekkel vágunk neki az évnek. A mai témához el is kell a lendület, mert nagyon nehéz általánosságban arra válaszolni, miért nem alszik a baba. Minden gyermek egyedi és megismételhetetlen csoda. Még az egypetéjű ikrek alvása sem egyforma, így mit várhatunk a többiektől?

Nézzük, mik azok az okok, ami miatt nem alszik a baba, és hogyan deríthetjük ki ezeket az okokat.
Órákig tartó altatások, kiszámíthatatlan napirend, hosszú éjszakai fennlétek, minialvások napközben, 10 perces bealvások cicin vagy a babakocsiban, és az egész napos nyűgösség, türelmetlenség, sírás és nyugtalanság…
A hozzám forduló anyukák nagy része sorolja a fenti problémákat, legtöbbször mindegyiket. A feltételezett okok is szerteágazóak:
Fogzik, hasfájós, nem tud kakilni, a szelek bántják, nem jó a tápszer, nem megy a szoptatás, sosem aludt jól. Azóta nem alszik, mióta mászik, forog, borsót is kap, oltást kapott, szeparációs szorongása van vagy bölcsibe ment. 
Elsőre nehéz kibogozni, hogy mi is az igazi ok, mikor kezdődött a probléma, mik az okok és mik a következmények. Hogy van-e összefüggés a fent felsorolt okok és a nemalvás között? Hogy a fogzás miatt nyűgös-e a baba, vagy a kevés alvás miatt viseli meg jobban a fogzás? Hogy tényleg a mászás az ok vagy csupán egyszerre jelentkezik a két dolog?
Ráadásul az semmit nem jelent, hogy Mancika kisfia a tápszer miatt nem aludt jól, Pisti kislánya pedig azóta alussza át az éjszakát, mióta a gyerekágyba költözött.  Más babánál a tápszercsere vagy az ifjúsági ágy egyáltalán nem biztos, hogy megoldja a látszólag hasonló alvásproblémát. Fontos tisztázni, hogy a babák alvására számos körülmény hatással lehet, ráadásul nem azonos súllyal vagy mértékben. Vannak picik, akiket nagyon megvisel a fogzás, másoknál maximum apró nyűgösködések jelentkeznek. Egy-egy nap elcsúszott napirendet a babák egy része észrevétlenül komponzál egy hosszabb éjszakai alvással, más részüknél hetekre borul az élet miatta. De a dolog sosem egytényezős. Nem lehet mindent egy-egy okra fogni. Sosem csak a fogzás, a bölcsi vagy a szoptatás a bűnös. Egyáltalán nem biztos, hogy a kibújt fogacska után elmúlnak az éjszakai ébredések. Hogy a fél órával korábbi esti alvásidő vagy a vastagabb hálózsák hatására minden alvásgond pár napon belül megoldódik.
Hogyan érdemes tehát nekiállni a “nem alszik a baba” problémának?
1. Az első lépés mindig a betegségek kizárása vagy az ismert betegségek terápiájának átgondolása. Ebben segít a házi gyermekorvos vagy gondozott betegség esetén a kezelőorvos.
2. A következő feladat az elvárások tisztázása. Rengeteg az irreális elvárás a szülők, nagyszülők, rokonok és sajnos még az egészségügyi szakemberek részéről is. A rendes baba átalussza az éjszakát, percre pontosan éhezik meg, ml-re egyező adagokat eszik, nappal órákat alszik, mindig ugyanabban az időben, természetesen magától a kiságyában, és egyedül eljátszik az ébrenléti idő nagy részében.  Hát…. Rossz hírem van, a rendes baba nem létezik. A babák gyakran nem alusszák át az éjszakát, vagy egyszer igen, egyszer meg nem, hol éhesek, hol nem, hol sokat esznek, hol kevesebbet. Gyakran segíteni kell nekik elaludni, nem szeretik a kiságyat, és előszeretettel borítják a napirendet. Gyakran fél órás alvásokkal is beérik, máskor 3 órát alszanak egyhuzamban. Erre kell számítani, ha az ember lánya gyermekvállalásra adja a fejét.
De! A ló túlsó oldalára sem kell átesni. A másik véglet is túlságosan gyakori, amikor semmilyen elvárásunk nincs. Ha a több éve tartó óránkénti éjszakai ébredéseket, az órákkal kevesebb alvásidőket, az állandó nyűgösséget vagy kialvatlanságot tekintjük a normál állapotnak, minden ráhagyunk a babára és türelmesen várakozunk, hogy majd kinövi a gyerek a nemalvást. Valahogy meg kellene találni az arany középutat, ahol vannak elvárásaink (a sajátjaink, nem a környezeté!), de azok figyelembe veszik a baba saját képességeit és igényeit is. Ehhez persze ismerni kell a babák alvásának jellegzetességeit, az alvásigényt, a mintázatot, a legfontosabb fejlődési mérföldköveket.
3. Ha a betegségeket kizártuk, és tudjuk, hogy mit várhatunk el a babától, illetve tisztában vagyunk a pici igényeivel, jöhet egy alapos helyzetelemzés. Miben tér el a baba alvása az átlagostól, ez jelent-e problémát, mi okozhatja a gondot? Sokkal kevesebbet alszik? Éjjel gyakran ébred? Rövidek a nappali alvásai? Nehéz az elaltatás? Minden apró zajra megébred? Elcsúszott a napirend? Nincs rendszer a napokban? Hajnalban ébred? Sírva ébred fel? És még sorolhatnám.
4. A következő lépés az okok felderítése
Ebben segít az alábbi ellenőrző lista:
  • Az alvás körülményei rendben vannak?
  • A baba épp nem beteg (nátha, láz, hasmenés)?
  • Az alábbi állapotok közül jellemző valamelyik?
  1. Fogzás
  2. Kólika
  3. Növekedési ugrás
  4. Új mozgásforma elsajátítása a napokban
  5. 4 hónapos alvásmérföldkő
  6. Szeparációs szorongás
  • Az elalvás előtti rutin ok?
  • A napirend, az ébrenléti idők és a napi alvásmennyiség rendben van?
  • Az etetésekkel kapcsolatban van probléma? Milyen gyakran igényli a baba az evést?
  • Az alvási szokások hogy néznek ki? Könnyen elalszik így a baba? Nekünk mennyire vállalható a mostani altatási mód?
 Ha ezeket a kérdéseket megválaszoljuk, máris tisztábban látjuk a helyzetet.
5. Min tudunk változtatni és min nem?
Ha már látjuk, hogy mik állhatnak az alvásprobléma hátterében, akkor el kell döntenünk egy nagyon fontos kérdést. Tudunk-e változtatni az okon vagy sem? Ha a baba azért jelez 3 óránként éjjel, mert éhes, akkor az ébredések nehezen kivédhetőek. Persze, ebben az esetben is fontos figyelni a nappali etetések mennyiségére, időzítésére, megfontolni a baba és a mi napirendünk jobb összeegyeztetését, jól menedzselni az éjszakai etetéseket, de alapvetően a baba természetes igényét a gyakori evésre nem tudjuk megváltoztatni. Ugyanez a helyzet mondjuk a mozgásfejlődéssel vagy a nappali ébrenléti idők hosszával kapcsolatban. Nem tudjuk visszaforgatni az idő kerekét, vagy hamarabb elaltatni a babát, mint mielőtt elfáradna.
Viszont, rengeteg dolgon tudunk változtatni. A baba alvási környezetén, az elalvás előtti rutinon, a napirenden, az alvási szokásokon, a hozzáállásunkon vagy a reagálásunkon. És ezek az evidensnek tűnő apróságok is gyökeres változásokat tudnak előidézni. Hányszor hallom, hogy “oh, nálunk rendben a környezet, a napirend meg az éjszakák.” Aztán kiderül, hogy a nappaliban alszik el a baba esténként, miközben megy a tv és ég a villany. A napirend rendben van, mindig 9-kor és 13-kor van az alvásidő, csak az a baj, hogy a baba még három nappali alvást igényel(ne). Az éjszaka is jól telik, de a baba hajnali 1-kor alszik el éjjelente és délben kel(ne), ha nem kéne 7-kor oviba indulni a nagyobbal.
Persze, a berögzött tévhitek itt is gyakran akadályozzák a változtatást: A 2 hónapos baba tanuljon meg zajban és fényben is elaludni, mert mi lesz majd vele 3 évesen az oviban alvásnál. A napirendből csak a fix, óra szerinti a megfelelő, ha nem percre pontosan megy minden, az nem napirend. Ha a baba nem tud alkalmazkodni, akkor keltsd fel nyugodtan, nem probléma.
A következő hetekben bemutatom nektek, miken és hogyan tudsz változtatni annak érdekében, hogy a pici végre jól aludjon. 😊
2018-01-03T12:27:03+00:00