A baba az első életéve során általában megháromszorozza a születési súlyát és kb. 25 cm-t nő. Óriási teljesítmény ez egy kis csöppségtől. Persze ez a súly- és hossznövekedés nem egyenletes, hanem hol jobban nő a baba, hol kevésbé. És vannak olyan szakaszok is az első pár életévben, amikor hirtelen felgyorsul pár napra-egy-két hétre a hízás és a hossznövekedés, azaz jön a növekedési ugrás.

1. Mikor számítsunk erre?

  • 5. hét
  • 8. hét
  • 12. hét
  • 15. hét
  • 23. hét
  • 34. hét
  • 42. hét
  • 12. hónap
  • 14. hónap

Természetesen, ez nem azt jelenti, hogy minden babánál pont 5 meg 8 hetes korban jelentkezik a a felgyorsult növekedés, hanem nagyjából ez idő tájt. Ez természetesen függ attól, hogy a baba hányadik hétre született, anyatejes-tápszeres vagy mindkettő, később, hogy hogyan áll a hozzátáplálás, illetve hogy van-e valamilyen, a fejlődést vagy növekedést befolyásoló állapota vagy betegsége a gyermeknek.

2. Mik a jelei a növekedési ugrásnak?

A baba hirtelen folyton éhes lesz: az eddigi etetési sűrűség kevés lesz neki, folyton enni kér. Ha anyatejes, akkor mindig csak szopizna, a tápszeres babák pedig felháborodottan néznek az üres cumisüvegre: máris elfogyott?!

A baba a növekedési ugrás előtt általában többet alszik. Valószínűleg azért, mert ezáltal biztosítja a szervezete számára azt a megnövekedett mennyiségű növekedési hormont, ami feltétlenül szükséges a fokozott súlygyarapodáshoz és hossznövekedéshez. A növekedési hormon ugyanis legnagyobb mennyiségben a késő esti órákban, a baba mély alvása alatt termelődik (ezért is fontos az időben fektetés és a kellő hosszúságú, sok mély alvási szakaszt tartalmazó, megszakítás nélküli éjszakai alvás).

A növekedési ugrás alatt viszont általában felborul a megszokott alvásrend: a baba gyakrabban ébred éjszaka, gyakrabban akar enni és a napirend is megváltozhat átmenetileg.

A gyerkőc általában nyűgösebb is ebben az időszakban: vagy a kevesebb alvás, vagy a túl sok evés, vagy a Te idegességed miatt, hogy vajon miért változott meg hirtelen minden?

Mi nem a növekedési ugrás jele?

  • A hőemelkedés, a láz vagy a hányások (egy-egy nagyobb bukás még beleférhet a sok evés miatt). Ez sokféle betegség jele lehet, irány az orvos.
  • Ha hónapok óta nyűgös a baba.
  • Ha a táplálással gondok vannak, a baba súlya a gyakori táplálások mellett sem nő megfelelően.
  • Több hete tartó szoptatási nehézségek.
  • Ha régóta fennálló alvásproblémákkal küszködtök.

3. Hogyan vészelhetitek át legkönnyebben ezt az időszakot?

  • Ha a pici gyakrabban akar szopizni, akkor tedd nyugodtan gyakrabban mellre. Erre azért is szükség van, hogy a kínálat utolérje a hirtelen megnövekedett keresletet, azaz a gyakori szoptatás az, ami fokozza a tejtermelést. Ne éld meg visszaesésként, ha újra gyakrabban kel fel a baba enni éjszaka, gondolj arra, hogy ez az állapot csak átmeneti, és a gyermek nagyon ügyesen szabályozza épp, mire van szüksége. 
  • Ha tápszeres a pici, akkor bizony éhes maradhat a megszokott adag után és gyakrabban is kérheti az adagját. Természetesen kaphat többet a baba, de a növelés mértékét érdemes megbeszélni a gyermekorvossal. Vigyázni kell a túltáplálással, mert az is okozhat pocifájást, ezáltal nyűgösséget, nyugtalan alvást. Az is lehet, hogy más összetételű, az új életkor szerinti tápszerre kell váltani – ennek megítélése is a gyermekorvos feladata.
  • A gyakoribb éjszakai ébredések sok esetben az éhségnek köszönhetőek, de a napirend felborulása (a baba korábban ébred a nappali alvásból, mert éhes vagy nem tud amiatt elaludni) is okozhat álmatlan éjszakákat. Ilyenkor a legjobb taktika az, hogy próbálj meg minél több dolgot a megszokott kerékvágásban tartani: próbáld tartani a napirendet, az esti fektetés idejét és a fő étkezési időket. Inkább adj a babának többször enni, azaz iktass be extra étkezéseket ahelyett, hogy pl. az ebédidőt hoznád előrébb.
  • Ne vezess be olyan új alvási szokásokat, amiket nem szeretnél hosszútávon. Ne feledd, a növekedési ugrás miatti alvási nehézségek max 1-2 hétig tartanak! ☺

Ha pedig a növekedési ugrásnak már rég vége, de a babád gyakori éjszakai ébredései, kevés alvása, nyugtalan éjszakái továbbra is fennállnak, ideje tenni ez ellen valamit.–>>

Szerző:

Dr. Dénes Ivett

bababarát alvás tanácsadó, baba-mama kapcsolati szakember

Exkluzív, tudományos igényességű cikkek, előadások és tréningek kizárólag előfizetőknek

  • Több, mint 30 cikk és esettanulmány

  • 20 órányi előadás

  • folyamatosan bővülő tudásanyag

  • ha nem találod a kérdéseidre a választ, segítünk