Óránként kel a baba éjjelente….

Már azt sem tudod, hogy hívnak…

Gépiesen altatod vissza, közben próbálod összeszedni a gondolataidat, hogy vajon miért???

Persze, arra jutsz – már amennyire ez hajnali 3-kor a fejedben kuszán kavargó gondolatfoszlányokkal lehetséges – hogy fogalmad sincs.

De az biztosra veszed, hogy a te hibád...

De a mai cikk nem a miértekről lesz szól. És nem is arról, hogy kinek a hibája.

Ma arról írok, mit tesz a szülőkkel a sok éjszakai ébredés. És mennyire okoz ez problémát a babának.

Mert ugye senki nem ringatja abba az illúzióba magát, hogy ez nem okoz messzire mutató következményeket? Ugye senki nem gondolja, hogy büntetlenül marad, ha a baba és a szülők is óránként fent vannak éjjelente, megy a sírós, hosszadalmas visszaaltatás, és mindenki úgy ébred fel reggel, mint a mosogatórongy?

A nemalvás egy jól ismert kínzási mód, nem véletlenül. Hasonló ahhoz, mint mikor éhezünk, szomjazunk vagy nem kapunk levegőt.

A szervezetünkre így hat.

A gondolkodásunkra pedig így.

De mit csinál a lelkünkkel, a párkapcsolatunkkal, az életünkkel?

És mit tesz a babával?

Ha baba éjjel gyakran ébred, akkor jogosan gondolhatjuk azt, hogy valami baja van. Hogy nincs jól, nem tud pihentetően aludni. És ezzel nem is tévedünk sokat. De a következő gondolatunk rögtön rólunk szól.

Hogy miért nem tudunk neki segíteni?

És innen már egyenes út vezet a bűntudathoz, az önmarcangoláshoz, a magunkba forduláshoz, a düh és a tehetetlenség érzéséhez. Jönnek a veszekedések, a másik hibáztatása, a barátok, segítők elmaradása, a családban a hangulat pattanásig feszült, de a baba ettől még nem alszik jól. Sőt! Érzékeny kis radarjai azonnal megérzik, hogy anya és apa nem oké. És a kapcsolatuk sem oké.

Ha pedig a baba körül élők nincsenek rendben, a baba sem lesz.

Az anya elmerül a saját bajában és egyre kevésbé lesz szenzitív a baba jelzéseire, rezdüléseire. Az apa egyre kevesebb időt tölt otthon. A baba egyre határozottabban, “követelőzve” fejezi ki a nemtetszését, vagy pont fordítva, magába zuhan. Egyre nehezebb megnyugtatni, elaltatni, egyre ritkábban mosolyog, nem akar enni vagy a cicire menekül, folyton nyugtalan, szórakoztatni kell vagy ellenkezőleg, egész nap csak sír, de mégsem akar kézben lenni. Persze a baba reakciói, a megváltozott viselkedése csak tovább rontja a helyzetet.

Hiszen már nem is akar enni, vagy “folyton a cicin lóg”. Már nem lehet letenni az elalvás után az ágyba, mert azonnal ébred.

Már nem lehet ringatni, mert nem nyugszik meg. Még gyakrabban ébred éjjel és még nehezebb visszaaltatni.

Lassan elérnek a szülők a teljesítőképességük határára. A nemalvás fizikai tünetei és a gondolkodásra, hangulatra gyakorolt negatív hatása, plusz a baba alvásgondjaival szemben érzett egyre növekvő tehetetlenség azonnali megoldást kíván. Ez szokott az a pont lenni, mikor a szülők teljesen szembe mennek az elveikkel, rácsukják a babára a szobaajtót, és sírni hagyják. Mert tényleg nem látnak más megoldást. Mert már nem bírják tovább. Persze, ez nem fogja megoldani a helyzetet. Sőt.

A baba és a szülők amúgy is ellentmondásos, bűntudattal teli, és egymást sokszor nem értő kapcsolata tovább sérül. Hiszen a baba nem fogja egyhamar befejezni a sírást, a szülők meg pár perc után még nagyobb lelkiismeret furdalás közepette rohannak be a szobába és szorítják magukhoz a babát, közben meg vádolják magukat, hogy lám, még ezt a módszert sem tudják rendesen végigcsinálni….

Most nem fejezem be ezt a cikket. Nem jön a megoldás. Mert akkor van igazán súlya, ha ezen mélyen elgondolkodsz. Az önreflexió, a saját szülőségünk, reakcióink, gondolataink megértése, megfigyelése, átgondolása, a miértek nagyon fontos részei annak, ha szeretnénk elég jó szülei lenni a gyermekeinknek.

És ki ne szeretne?

Ha pedig átgondoltad a fentieket és még nem csuktad be dühösen az oldalt, hogy én is elmehetek a fenébe, akkor beszélhetünk arról, hogyan is lehet kievickélni ebből a helyzetből.

I. Az okok

1. Írd össze a jelenlegi helyzet kialakulásának okait. Gondolj arra, hogy mikor kezdődött, hogyan, milyen tényezők rontottak a helyzeten. Ha tudod, rangsorolhatod is azokat, illetve a sorrend felállítása is hasznos lehet. Írok rá egy példát.

A cikk folytatása csak az Anya, gyere! Közösség tagjainak érhető el, előfizetői tartalom.


Ha a baba gyakori éjszakai ébredései 3 hónaposan kezdődtek, mikor náthás lett, majd ez 2 hét múlva javult és utána pár hét után újra fokozatosan egyre gyakrabban ébredt fel a baba, és ez a probléma változatlanul fennáll most is, 8 hónaposan, akkor a 4 hónapos alvásérés okozta probléma erősen esélyes, mint kiindulási ok.

Ha viszont úgy néz ki a kezdet, hogy épp áttértünk a 2 nappali alvásra, amikor elkezdődtek hirtelen, az egyik napról a másikra megduplázódni a megébredések, de aztán 2-3 hét után ez javult, akkor a napirend váltás lehet az ok.

Lehet, hogy a kistestvér születéséhez, egy-egy fejlődési mérföldkőhöz vagy külső történéshez tudjuk kapcsolni az indulást.

Szerző:

Dr. Dénes Ivett

bababarát alvás tanácsadó, baba-mama kapcsolati szakember

Miért ébrednek fel a babák éjszakánként?

Töltsd le az ingyenes összefoglalót és kérd az extra tudásanyagot is!

LETÖLTÖM