5 olyan tévhitet osztok most meg ebben a cikkben, amik mind megakadályozhatják, hogy jól tudj segíteni a babádnak nyugodtan aludni éjjelente.

Ha ezeknek hitelt adsz, akkor sokszor feleslegesen vársz a csodára, vagy pont ellenkezőleg, olyat várnál el vagy kényszerítenél rá a babára, amire még nem érett, nem képes. Ez mindkét szituációban rontaná a baba alvását, ezzel veszélyeztetve az optimális fejlődését.
1. tévhit: Sokan gondolják úgy és sajnos fennhangon hangoztatják is, hogy a baba éjszakai jelzéseinek csak egyetlen oka lehet. Hogy minden a fogzás miatt van. Vagy ez egy olyan tulajdonság, amit az idegrendszeri éretlenség okoz. Vagy a szoptatás az oka mindennek.
Valójában annak, hogy a baba éjjelente felébred, biológiai oka van, az alvásciklus szerkezete okozza. Annak pedig, hogy éjjelente a szülei segítségét kéri, számos oka lehet. Itt felsoroltam belőle 22-t. Ezek gyakori okok, egy részük simán kivédhető, ha tisztában vagyunk a babák alvásának alapjaival. Másik részük csökkenthető, ha tudjuk, hogy ezért mit kéne tenni.  Egy harmadik részre pedig alig van ráhatásunk. De baromi fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy az okok nagy részére tudunk hatni. És ha ezen múlik a baba jó éjszakai alvása, akkor – véleményem szerint – kutya kötelességünk tenni is ezért.
2. tévhit: Sokan végletekig egyszerűsítik a dolgokat. Tanítsd meg önállóan elaludni a babát, és minden gond megoldódik. 
Valójában sokkal bonyolultabb a kérdés. Olvastad Bianka és Ricsi történetét? Ott sem egyetlen dolgon kellett változtatni, hanem számtalan változtatásra volt szükség. És az ő történetük nem egy bemutató sztori, amibe az összes alvásprobléma bele lett zsúfolva, hanem egy teljesen átlagos, életből vett történet. Ami lehet, hogy részben hasonlít a ti problémátokra, vagy kiköpött olyan, vagy semmi köze hozzá. Ne gondoljuk, hogy létezik  olyan a 100 százalékos csodamódszer, ami minden gondot megold. A rák ellenszere sem lesz meg soha. Mert a rák nagyon sokféle, különböző okú, viselkedésű, terjedési ütemű, kimenetelű daganatos megbetegedés gyűjtőneve. Nem lehet olyan gyógyszert kifejleszteni, ami mindegyik típusára ugyanolyan hatásos lesz. De a 3. stádiumú, áttéteket adó, adott szövettani típusú, x cm átmérőjű tüdődaganatra egyre jobb terápiákat találnak a szakemberek. A nyugtalan, ébredésekkel teli, sírós és rövid éjszakáknak számos oka lehet, az esetek nagy részében sokféle egyszerre. A megoldás nem lehet mindegyik okra ugyanaz.
3. tévhit: Fejezd be a szoptatást, és jól fog aludni a baba.
Gyakori tévhit és nagyon káros, a kettes számú tévhit pepitában. Nem az anyatejes táplálás az ok. Ha az lenne, akkor egyetlen tápszeres babának sem lenne alvásproblémája. Én már találkoztam pár ezer gyermekkel, aki nem aludt jól és tápszerrel történt a táplálása, vagy már elválasztotta magát, mégsem aludt jól. A tudományos cikkek tanulsága szerint is létezik több millió gyermek a világon, akik alvásproblémájának nincs köze ahhoz, épp mivel táplálják a gyermeket. A túl korai elválasztás nem fogja megváltoztatnia baba természetes megéhezésének ütemét, a napirendjét, a temperamentumát, a fejlődési ütemét, az szokásait vagy a szülő és a gyermek kapcsolatát. Egyvalamire lesz hatással, a cicin altatott gyermek többet nem fog cicin aludni. Hogy ez milyen módon hat a baba alvására, teljesen az adott család helyzetétől függ, egyáltalán nem biztos, hogy jó hatással lesz a gyermek alvásának minőségére vagy mennyiségére. A szoptatás idő előtti abbahagyása viszont káros következményekkel járhat a pici további életére.
4. tévhit: Csak várni kell, és minden megoldódik.
Álljon itt pár számadat és tény, tudományos kutatási eredmény:
  • A szülői beszámolók szerint az alvásproblémákkal küzdő 8-10 hónapos csecsemők 30-40%-ának van alvási nehézsége óvodáskorban.
  • Egy 2012-es kutatás szerint a csecsemőkorban alvásproblémával küzdő gyermekek 21 százaléka még 3 évesen sem aludt jól a szülők szerint.
  • a kialvatlanság hatásai: nappali fáradság, fejfájás, izomfájdalmak, érzelmi labilitás, hangulati zavarok, depresszió, haragosság, memóriazavarok, figyelemzavarok, nehezített problémamegoldás, impulzivitás, agresszív viselkedés, hyperaktivitás, kockázatos viselkedés, tanulási nehézségek, hosszútávú egészségügyi kockázatok

5. tévhit: Ha a gyermek nem jelez óránként éjszaka, akkor biztosan sírni hagyták.

Valójában a sírni hagyás egyáltalán nem az egyetlen megoldás, bár egyesek szeretnék ezt elhitetni mindenkivel, és ezzel elriasztani a szülőket bármilyen fajta cselekvéstől. A sírni hagyásos, úgynevezett alvástréning módszerek az éjszakai jelzések egyetlen okának megoldására alkalmazhatóak. És még ennek az oknak a megoldására is léteznek bababarát, sírni hagyás nélküli, akár könnycseppmentes módszerek is.

Szerző: Dr. Dénes Ivett

Forrás:

1. DC:0-5TM A csecsemő- és kora gyermekkori lelki egészség és fejlődés zavarainak diagnosztikai klasszifikációs rendszere

2. Kelly C. Byars, Kimberly Yolton, Joseph Rausch, Bruce Lanphear and Dean W. Beebe: Prevalence, pattern and persistance of sleep problem in first 3 years of life,

3. Jodi A. Minnell: A Clinical Guide to Pediatric Sleep 2015.

Ez is érdekelhet:

A Facebook csoportok árnyoldalai – avagy a kibicnek semmi sem drága?

Békés éjszakák, vidám nappalok könyv

Magazin:

Konzultációs lehetőségek:

Tanfolyamok, kurzusok:

Klubok, csoportok:

Facebook oldal:

Youtube csatorna

Instagram oldal