A napokban volt a Lelki egészség világnapja, amely kezdeményezéshez Magyarország már 25 éve csatlakozott. Édesanyákat segítő szakemberként nekem különösen fontos ez a nap és annak üzenete. Sokan ugyanis nem is tudják, hogy valamilyen lelki betegségben szenvednek, mentális problémájuk van, vagy ha mégis, akkor szégyellik. Elsősorban az anyukák, akik – tudva vagy tudtukon kívül – szülés utáni depresszióban (postpartum depression) szenvednek.

A szülés utáni depresszió (PPD)

Ma már széles körben ismert ez a betegség, és számos világsztár is felvállalta ország-világ előtt, hogy ilyen problémákkal küzd vagy küzdött. A szülés utáni depressziót azonban nem szabad összetéveszteni azzal az esetleges lehangoltsággal, amely az édesanyákat gyermekük megszületése után rövidebb ideig sújtja. De jogosan merülhet fel a kérdés, hogy egy akkora csoda megélése után hogyan lehetnek az anyukák lehangoltak.

Tudnunk kell, hogy a terhesség alatt a várandós kismamák szervezete sokkal nagyobb mennyiségű hormont termel, mint általában, viszont ez az állapot a szüléssel meg is szűnik. Ez a hatalmas hormonális változás nagy hatással van az újdonsült anyukák mentális egészségére is, amely komoly megterhelést jelent a számukra. Ha viszont ennek a változásnak a tünetei napokon belül elmúlnak, nem kell aggódnunk. De mi a helyzet, ha ez a negatív lelki állapot huzamosabb ideig is eltart?

A szülés utáni depresszió egyik tünete az álmatlanság

Fontos tisztában lennünk azzal, hogy a szülés utáni depresszióra való hajlam már jóval hamarabb, a 2-3. trimeszterterben is megmutatkozhat. Ezért nagyon fontos, hogy figyeljük magunkat, a bennünk zajló testi és lelki változásokat. Ha valaki már a terhesség alatt is depresszióval, pánikbetegséggel, szorongással küzd, nagy valószínűség szerint nem kerüli el a PPD-t sem, ezért is nagyon fontos az időben történő felismerés és segítségkérés.

Hogy hogyan csökkenthetjük a szülés utáni depresszió kialakulásának esélyét vagy mérsékelhetjük a tüneteit,  arra hamarosan kitérek, de előtte nézzük meg annak jellemző panaszait:

  • folyamatos rosszkedv, szomorúság, sírás,
  • kedvetlenség, érdektelenség
  • feszült hangulat, ingerlékenység, idegesség, agresszivitás, 
  • állandó fáradtság, álmatlanság, egyéb alvászavarok, 
  • étvágytalanság vagy faláskényszer,
  • alkalmatlanság érzése, reménytelenség, önvád,
  • koncentrációhiány, memóriazavarok, döntésképtelenség,
  • legrosszabb esetben öngyilkosság gondolata, megőrüléstől való félelem, vagy a külvilággal való kapcsolat elvesztése

Az összes panasz vagy tünet súlyosan rontja az anyák életminőségét, a gyermekükkel való kapcsolatát, ezáltal veszélyeztetheti a baba fejlődését is.

 Van viszont egy olyan megoldás, amely segíthet könnyebbé tenni mind a terhesség alatt időszakot, mind a szülést követő napokat és heteket. Ez pedig nem más, mint a minőségi alvás.

Minőségi alvással a szülés utáni depresszió ellen

Dr. Purebl György, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének igazgatóhelyettese szerint „inszomniáról (álmatlanságról) akkor beszélünk, ha akkor sem tudunk aludni, amikor egyébként lenne erre lehetőségünk. Jellemző, hogy szubjektíve nem érezzük kielégítőnek az alvásunkat, emellett olyan nappali tünetek is jelentkeznek, mint a nyűgösség, a kialvatlanság, a hangulati ingadozás, az irritabilitás vagy a koncentráció zavara, utóbbi ráadásul megnöveli a hibák és balesetek előfordulásának kockázatát is.” 

Mivel a terhesség előrehaladtával a kismamák gyakran egyre kevesebbet alszanak, a szülést követően pedig ez a kis mennyiség is még tovább csökken, az anyukák sokszor annyira kimerültek lesznek, hogy nincs elég energiájuk arra, a kisbabájukkal foglalkozzanak.

Tanulmányok kimutatták azonban, hogy ha már a terhesség alatt is figyelünk az elegendő minőségi (!) alvásra, a szülés után pedig feltétlenül törekszünk rá, csökkenthetjük a PPD tüneteinek súlyosságát. 

Fontos, hogy elsősorban az anyák alvásminőségén és nem a mennyiségén van a hangsúly, ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a nem megfelelő alvási idő növeli a PPD kialakulásának kockázatát és a tünetek súlyosságát is. 

Hogy hogyan tehetjük alvásunkat kismamaként és anyukaként is valóban értékessé, arról ebben a cikkemben és itt is írtam korábban.

 

Forrás: 

https://link.springer.com/article/10.1007/s11920-016-0705-2

https://link.springer.com/article/10.1007/s00737-009-0070-9

https://academic.oup.com/abm/article-abstract/50/6/862/4562666

Ez is érdekelhet:

Miért fontos, hogy az anyák időben lefeküdjenek este aludni?

Békés éjszakák, vidám nappalok könyv

Magazin:

Konzultációs lehetőségek:

Tanfolyamok, kurzusok:

Klubok, csoportok:

Facebook oldal:

Youtube csatorna

Instagram oldal