Az anyukák – köztudottan – keveset alszanak, akár hosszú éveken át. Arról azonban ritkábban beszélünk, hogy a nemalvás már a várandósság alatt megkezdődik. 

Praktikusan ez azt jelenti, hogy egy 1 éves kisgyermek édesanyja akár már 15-18 hónapja kialvatlan, pedig rengeteg energiára lenne szüksége. De akkor miért nem alszanak a kismamák legalább addig, amíg a pici világra nem jön?

Az alvást megzavaró tényezők

A kérdés, amilyen banálisnak tűnik, annyira fontos. Tulajdonképpen a természet jól megtervezett „játéka” ez, hiszen az anyukákat a terhesség utolsó trimeszterében mintegy felkészíti a későbbi nemalvós korszakra.

A terhesség elején még minden normális lehet (leszámítva a rosszulléteket), a kismamák az első trimeszterben még aluszékonyabbak is.

  • A várandósság alatt viszont a kismama teste teljesen megváltozik, 
  • a pocak nagysága miatt pedig nehézkessé válik a kényelmes fekvés. 
  • Sokszor már az is gondot okoz, hogy megtaláljuk az ideális pózt, amikor nem nyomjuk a hasunkat vagy a melleinket.
  • A pici éjszakai mozgolódása is nehezítheti a helyzetünket, 
  • nem beszélve az állandó nyomásról, amelyet a várandósság vége felé egyre inkább érzünk.
  • Gyakrabban kell mosdóra is kimenni, és ez bizony az éjszaka nagy részében is így van. 

Ha pedig a terhesség esetleg valami miatt nem problémamentes, akkor további gondokkal is szembesülhetünk, a terhességi cukorbetegség vagy magas vérnyomás miatti gyógyszerek mellékhatásai, a görcsök okozta aggodalom, a felszedett kilók okozta kényelmetlenségek mind nehezíthetik az alvást.

Testi tünetek, amelyek megzavarják a kismamák alvását

De a problémamentes várandósság, ahogy írtam, ugyanúgy kihat a kismamák alvására:

  • Állapotosan a porckorongok nagy terhelésnek vannak kitéve, amely fájdalommal járhat, ez nehezíheti az alvást. 
  • Ez a fájdalom elsősorban a hátban, a csípőtájékon jelentkezik, így a kismamáknak sokszor kell pózt váltaniuk.
  • Az ágyban való megfordulás viszont nehéz a terhesség utolsó harmadában, a fogolódás még jobban felébreszti a leendő anyát, sőt a párját is. 
  • A nyugtalan láb szindróma szintén nem kíméli a kismamákat, 
  • és míg az első trimeszterben a hányingeres rosszullétek, 
  • addig az utolsóban a savtúltengés zavarhatja meg az éjszakákat. És még sok minden más is.

Biztosan észrevetted, hogy trimeszterenként más-más dolgok zavarhatják meg az éjszaka nyugalmát. Nancy Gottesman, Kathleen M. Reilly és Jeannette Moninger, a téma amerikai szakértői is gyakran foglalkoznak a témával, és adnak tippeket kismamáknak a jó alváshoz.

Ezek mind nagyon hasznosak lehetnek, de sajnos nem „húzhatjuk rá” egységesen mindenkire.

Mit tehetünk kismamaként a jobb alvás érdekében?

Fontos, hogy figyeld a tested változásait, és azonnal reagálj rájuk:

  1. Ha savtúltengésed van, kerüld a fűszeresebb ételeket, gyakran egyél keveset, szükség esetén fordulj irvoshoz.
  2. Ha sokat görcsöl a lábad, a magnézium segíthet, de kizárólag az orvos tudtával szedd! 
  3. Ha hányingered van, a nőgyógyászod ajánlhat olyan gyógyszert, melyet kismamaként is szedhetsz.
  4. Ha fáj a hátad, pihentesd, amikor csak tudod, erősíts a hátizmaidat, a tartásodat már a terhesség előtt. Járj kismama tornára, ha teheted.
  5. Mindig feküdj le időben, a pihenés a babádnak is fontos, nem csak neked.
  6. Ha hangulatzavarokat, túlzott szorongást tapasztalsz, fordulj a megfelelő szakemberhez. 

Nem minden terhesség könnyű, és nem minden kismama viseli egyformán az ezzel járó teljes átváltozást.

Ne szégyelld, a legfontosabb, hogy eleget pihenj. Hiszen a kisbabádnak is ez az érdeke, igaz?

Ez is érdekelhet:

Miért fontos, hogy az anyák időben lefeküdjenek este aludni?

Békés éjszakák, vidám nappalok könyv

Magazin:

Konzultációs lehetőségek:

Tanfolyamok, kurzusok:

Klubok, csoportok:

Facebook oldal:

Youtube csatorna

Instagram oldal