Ugyan már, miért baj, ha kimarad a délutáni alvás? 

Úton-útfélen felteszik nekem a fenti kérdést. Hogy ugyan fáradtabb a gyerkőc, ha kimarad a délutáni alvás, estére kicsit kezelhetetlenné válik, dehát épp úszni tanul alvásidőben, gyermekfoglalkozáson voltak, átjött Juci néni a szomszédból, vagy ki kellett szaladni a boltba kenyérért.  “Majd este pótolja“, jön a megnyugtató mentség egy-egy kimaradt délutáni alvás után. Biztos, hogy pótolja?

 Egy 2013-ban publikált vizsgálat érdekes összefüggéseket talált a kisgyermekek tanulása és a nappali alvása tekintetében. A kutatók egy óvodában 40, 3-5 éves kor közötti gyermeket tanítottak meg egyik délelőtt egy memória játék kapcsán arra, hogy melyik állat képe hol helyezkedik el a táblán. Ezután a gyerekek egy része aludt ebéd után, egy részük viszont nem. A  kutatók aznap délután is megnézték, mennyire tudják felidézni a gyerekek, mi hol van a memóriatáblán. A szakemberek azt találták, hogy a nappal alvó gyermekek sokkal jobban teljesítettek, mint a nemalvó társaik. A nappali alvás tehát segített abban, hogy az aznap reggel megtanult dolgokat fel tudják idézni a gyermekek, később is emlékezzenek rá.
A kutatók másnap reggel is megjelentek az oviban és újabb teszt következett. Újra elővették a memóriatáblát és tesztelték, ki mire emlékszik még a tegnap tanultakból. Az előző nap nappal is alvó gyerekek teljesítménye most is jobb volt nemalvó társaiknál. Azaz, az éjszakai alvás nem egyenlítette ki a különbségeket, nem kompenzálta az előző délután kimaradt alvást, a nemalvás miatti memóriaprobléma továbbra ia fennállt. A kutatók azt is megfigyelték, hogy azoknál a gyermekeknél esett vissza leginkább a teljesítmény, akik egyébként még többé-kevésbé rendszeresen alszanak napközben.
A vizsgálat eredménye tehát arra enged következtetni, hogy a nappali alvásnak kiemelt jelentősége van a kisgyermekek tanulási folymataiban, az új ismeretek megjegyzésében.
Szerző: Dénes Ivett

Forrás:
Kurdziel, L., Duclos, K., Spencer, R., ‘Sleep spindles in midday naps enhance learning in preschool children’, Proc Natl Acad Sci USA, 110(43) (2013), pp. 17267–72.
2018-09-02T16:15:50+00:00

Hozzászólok