• Hirtelen nem akar a baba a megszokott időben elaludni?
  • Kezded a rutint, de nem lazul el a pici, inkább játszana?
  • Másnap később kezded, de akkor sem megy könnyen az elalvás?
  • Csökken az alvásidő?
  • Egyre később alszik el este a baba?
  • Megint hajnalban ébred a gyermek?
  • Mégsem alszik el időben délelőtt?
  • Már sír, ha altatni próbálod?
  • 20 perc után felébred?
  • Késő délutánra már olyan fáradt a baba, hogy nem tudod megnyugtatni?
  • Mégsem alszik el este időben?

Mi történt?

Nagy eséllyel a baba épp napirendet vált. Azaz készül elhagyni egy nappali alvást. A nagykönyvek és a szomszédasszony szerint ez úgy történik, hogy a baba kedden még 3x alszik, szerdán nem akar elaludni késő délután, ezért csütörtöktől az anya már nem is altatja akkor, és máris kész a két nappali alvásos napirend, ami így marad 5-6 hónapig, majd a baba 3 nap alatt megint vált az 1 alvásos napirendre.

Pár ezer családdal folytatott konzultáció alapján ez tényleg van, hogy így zajlik. Az esetek kb. 3 %-ában.

97 %-ban a napirend váltás egy 1-2 hónapig tartó folyamat, mely a levelem elején felsorolt változásokat hozza. Könnyen azt a látszatot keltve, hogy nagyon nem oké a napirend. Pedig az, csak épp változik.

Ha ismered a változás pontos lépéseit, akkor jól tudsz segíteni a gyermekednek ilyenkor is jól aludni. Mert egy napirend váltás neki sem könnyű.

Ha nem érted, mi történik, akkor 3 dolog történhet:

* túl hamar váltotok az eggyel kevesebb alvásra. A következmények: túlfáradás, éjszakai ébredések, nyűgös gyermek, kialvatlan, türelmetlen anyuka, egyre kevesebb alvásidő, az altatás egyre inkább macera, a baba már nem szeret aludni, nem akar aludni.

* nem követed a baba valódi igényeit és olyat akarsz tőle, amit nem tud teljesíteni. A következmények: túlfáradás vagy a nappali és az éjszakai alvások arányának felborulása, éjszakai ébredések, nyűgös gyermek, kialvatlan, türelmetlen anyuka, egyre kevesebb alvásidő, az altatás egyre inkább macera, a baba már nem szeret aludni, nem akar aludni.

* túl sokáig ragaszkodsz az eggyel több alváshoz. Következmények: éjszakai ébredések, nyűgös gyermek, kialvatlan, türelmetlen anyuka, egyre kevesebb alvásidő, az altatás egyre inkább macera, a baba már nem szeret aludni, nem akar aludni, nem alszik hosszan.

Mi a megoldás?

* jó, ha tudod, pontosan hogyan zajlik egy napirend váltás. Fontos információ, hogy mikor kezdődik, mik a jelei, mi a pontos menetrendje.

* ha nem e szerint zajlik a dolog, akkor érdemes megmutatni az alvásnaplót egy szakembernek, mert lehet, hogy nem is napirend váltásról van szó.

* ha rendben zajlik a dolog, akkor nem is nagyon kell neked beavatkozni, inkább csak hagyni, hogy menjen magától a váltás a természetes menete szerint.

* néhány kivétel van, amikor viszont jó, ha időben lépsz, hogy megelőzd a következményeket.

Hallgasd meg a Napirend váltások hogyanja és mikéntje című előadásomat!

Az előadást az Anya, gyere! Tudástárban találod, itt tudsz csatlakozni–>>

Szerző:

Dr. Dénes Ivett

bababarát alvás tanácsadó, baba-mama kapcsolati szakember

  • Lisa J. Meltzer, PhD, CBSM, Valerie McLaughlin Crabtree, PhD, CBSMP: PediatricSleep Problems: A Clinician’s Guide to Behavioral Interventions 2015
  • Practice of Pediatric Sleep Medicine 2014.
  • Dr. Purebl György:Te jól alszol? – minden, amit az alvásról és az alvás zavarairól tudni érdemes

Nappal 20 perc alvás után felébred a babád?

Töltsd le az ingyenes összefoglalót és kérd az extra tudásanyagot is!

LETÖLTÖM