Ezt a kérdést úgy tudnám lefordítani más szakterületre:
Az orvosnál:
“40 éves vagyok, gyakran fáj a hasam. Doktor úr, mi a megoldás?”
A bankban:
“Nincs elég pénzem. Mikor tudják utalni?”
A nemzetközi vasútállomáson:
“El akarok utazni, kérhetek egy jegyet?”
Vajon ennyi információból tud konkrét megoldást, tanácsot, gyógyszert, jegyet vagy hitelt adni az orvos, a jegypénztáros vagy a banki ügyintéző?
Nem igazán.
Egy segítségadás, egy szolgáltatás igénybevétele ugyanis egy folyamat, egymásra épülő lépésekkel, meghatározott keretek között.
I. Az első lépés az információszerzés, a probléma megismerése
Ez lehet 5 perc vagy 2 óra. Lehet beszélgetés, kérdőív, vizsgálat vagy ezek együttese.
Az orvosnál ez a panaszok kikérdezése (hol fáj, mióta, mikor hogyan), a társuló betegségek kiderítése (szed-e gyógyszert, mivel kezelik még), a has vizsgálata (tapintással, ultrahanggal), stb.
A bankban annak kiderítése, hogy hitelt szeretne-e felvenni az illető, a fizetése késik-e a munkahelyéről, vagy esetleg le van-e kötve a pénze, azért nem tud fizetni a kártyájával. Ha hitelről van szó, akkor tudni kéne, hogy mennyi pénzre van szüksége, mire és mikorra. Hogy hitelképes-e. Hogy ki a kezes, mi a fedezet, mennyi a fizetés, hány évig akar törleszteni.
A vasútállomáson szükség lesz az útirányra, az indulás idejére, hogy hányan utaznának, milyen kedvezménnyel, milyen osztályon.
Ha a fenti kérdés hozzám fut be, én tudni szeretném, hogy mit jelent a gyakran, mikor, hogyan és miért ébred a baba, mit kell még tudni a kicsiről, az alvásáról, a családról és hogy pontosan mire keres megoldást a szülő.
II. Ha megvan a kellő infó, a következő lépés egy döntés
Tud-e az orvos, a bank vagy a jegypénztáros segíteni.
Ha a hasfájás oka kiderül, de az nem az adott orvos szakterülete, akkor továbbküldésre lesz szükség. Ha a bankban nem is hitelre van szükség, hanem a fizetés utalása késik, akkor a munkáltatót kell felkeresni. Ha a pénztárnál kiderülhet, hogy nem indul a tervezett útirányba vonat, vagy valójában repülőjegyet szeretett volna vásárolni az utas, akkor nem tud segíteni az a pénztár.
Nálam is kiderülhet, hogy szakorvosi kezelésre van szükség vagy nem áll fenn alvásprobléma.
III. Csak a harmadik lépés lehet a valódi segítségnyújtás
Tehát, ha megvan az információ, majd megszületett a döntés, akkor lehet elkezdeni segíteni.
Az orvos felírja a gyógyszert, kezelést ír ki, életmód változtatást vagy diétát javasol.
A bankban elindul a hitelügyintézés, majd végül kiutalásra kerül a kért összeg.
A jegypénztáros kinyomtatja a jegyet.
Én konzultációt folytatok a hozzám fordulóval, vagy tanácsokat adok online felületeken.
Ezek alapján, az Anya, gyere! Babaalvás Tanácsadásnál is hasonló a tanács vagy segítségkérés menetrendje, mint az orvosnál, a bankban vagy a pénztárban. Előbb szükség van megfelelő mennyiségű és releváns információra, hogy el tudjuk dönteni, hogy tudunk-e hatékonyan segíteni. Ha igen a válaszunk, akkor jön el az ideje a valódi segítségnyújtásnak, meghatározott keretek között.
Hiszen, lássuk be, az orvosnak is ritkán küldünk e-mailt ismeretlenül, az interneten talált e-mail címre a problémánkkal, beutalót és receptet kérve. Ha pénzre van szükségünk, nem Messenger üzenetben kérünk segítséget egy Facebookon talált idegentől, akinek azt olvastuk a profilján, hogy egy bankban dolgozik. Ha jegyet akarunk venni, akkor nem sms-t küldünk a MÁV információs vonalára.
Ehelyett betartjuk a szolgálati utat: időpontot foglalunk az orvoshoz, személyesen bemegyünk a bankba és kiválasztjuk a hitelügyintézéssel foglalkozó munkatársat, vagy elballagunk a jegypénztárba, ahol kifizetjük a szolgáltatás díját, a jegy árát, az ügyintézés költségeit vagy az egészségbiztosítás/magánrendelés díját, olyan módon, ahogy az adott szolgáltatás azt előírja. Mert ha nem így tesszük, a szolgáltató nem tud jól segíteni.
Ennek alapján valami hasonlót tudunk válaszolni a cikk elején feltett kérdésre:
“Az Anya, gyere! Babaalvás Tanácsadásnál minden hozzánk forduló család esetében egy részletes információgyűjtés előzi meg a tényleges tanácsadást, mely alapján el tudjuk dönteni, hogy mi tudunk-e neked segíteni és ha igen, akkor pontosan hogyan. Ehhez részletes beszámolóra vagy 90 perces személyes/online állapotfelmérésre van szükség. Ennek hiányában, pár mondatos információkból kiindulva, sajnos nem tudunk személyre szabott, részletes tanácsokat adni, megértésedet köszönjük.”
Miért ébrednek fel a babák éjszakánként?
Töltsd le az ingyenes összefoglalót és kérd az extra tudásanyagot is!
