Sokszor kapom meg azt, hogy drágák a tanácsadásaim. Erre elég nehéz pár szóban reagálni, ezért inkább összeszedtem, szerintem milyen a jó tanácsadási szolgáltatás és miért érdemes megfizetni az árát.

 

  1. Hatékony

Lehet mindenféle tanácsokat adni, de ha azok nem hasznosak és nem érik el a kívánatos eredményt, akkor az egésznek nem sok értelme van. Ha azért pedig még valaki fizet is ezért, akkor jogos az elvárása, hogy cserébe érdemi segítséget kapjon. Különben az egész csak bla-bla, pénz- és időpocsékolás.

 

  1. Személyre szabott

Azok a tanácsok, amelyek ténylegesen beválnak, figyelembe veszik a segítséget kérő személyét, a körülményeit. A problémás helyzet hátterét gondosan fel kell tárni és meg kell ismerni, különben nem valódi segítségről, hanem csak közhelyes panelek puffogtatásáról beszélhetünk. Ez azonban nem egy két perces feltárás, hanem időigényes „nyomozás”.

 

  1. Szaktudásra és tapasztalatra épít

A jó tanácshoz bölcsesség szükséges. De amíg nem vagyunk elég bölcsek, jól jön az adott területen szerzett tapasztalat, a témában való jártasság és a szakterületen felhalmozott elméleti és gyakorlati tudás. Ha egyik megléte sem bizonyítható, rossz helyen kopogtatunk.

 

  1. Őszinte és támogató

Aki tanácsadási szolgáltatást kíván nyújtani, akkor végzi jól a munkáját, ha nem bírál, nem ítélkezik. A legjobb tanácsadók hozzáállása mindig támogató, ami nem jelenti azt, hogy nem fogalmaznak meg kritikát. Az őszinteség alapvető ebben a munkában, még ha ez néha nem is olyan egyszerű feladat – sem kimondani, sem befogadni.

 

  1. Diktálás helyett együttműködésre törekszik

Akadhatnak helyzetek, amikor egy tanácsadó megmondhatja a tutit – mondjuk az adóügyek terén. De ha emberekről és sorsokról van szó, akkor sokkal fontosabb kinyilatkoztatások helyett az ügyféllel együtt megtalálni a legjobb megoldást az adott problémára.

 

  1. Tág keretek között működik

A fentiekből egyenesen következik, hogy a jó tanácsadó bizonyos keretek között, de mindig egyedi megoldásokat keres. Működését nyilván meghatározzák a sztenderdek, ám adott határokon belül rendkívül kreatívan kell megtalálnia a helyes utat a szükségletek és a lehetőségek között.

 

  1. Előítéletek helyett megismerésen alapul

Egy jó tanácsadó munkáját sosem az előítéletei határozzák meg, nem sztereotípiák alapján dönt, nem elfogultan határoz meg irányokat. Ehelyett arra törekszik, hogy minden olyan tényezőt figyelembe vegyen, amelyek az adott helyzetet előidézték és befolyásolják – ehhez pedig rengeteget kell megtudnia az adott esetről, a probléma körülményeiről.

 

+1. Valódi figyelmet ad

Az igazi tanácsadónál az ügyfelek és a gondjaik nem kipipálandó feladatok, hanem ember és ember közötti értékes kapcsolatok. Az igazi támogatást adó szakember jól tud meghallgatni, teljes figyelmével fordul a segítséget kérő felé és a probléma elhárultával sem hagyja magára. Az utánkövetés részeként ellenőrzi, hogy az ügyfél valóban tudta-e hasznosítani a személyére szabott megoldásokat.

Szóval röviden miért is drága a jó szolgáltatás? Mert komoly tapasztalatra és szaktudásra épül, mert jelentős és időigényes előkészítést és háttérmunkát igényel, és mert olyan személyre szabott megoldásokat ad, amelyek valódi segítséget jelentenek.