A legnagyobb mumus a babák alvásában

Mi az, ami a legtöbb, régóta nehezen elalvó, keveset alvó, folyton felébredő, állandóan nyűgös, fáradt baba alvásgondjai hátterében valójában meghúzódik?

Nem a fogzás, nem a mozgásfejlődés, nem az új ágynemű, nem a túl meleg szoba és nem is a megfázás.

Az igazi ok az állandó kialvatlanság. A fenti problémák csak “elrontják” az alvást, átmenetileg okoznak kellemetlenséget a picinek, majd pár nap, maximum néhány hét alatt megszűnnek. Igen ám, de a baba alvása nem javul, mikor kibújik a fogacska vagy elmúlik a hőség. Maradnak az éjszakai ébredések, a nehéz, órákig tartó altatások, a 20 perces nappali szundik és az egész napos nyűglődés.

Nézzünk egy példát, hogy avatkozik be a krónikus kialvatlanság, az állandó alváshiány a baba alvásába:

A 9 hónapos kisfiú már 1 hónapja óránként ébred éjjel, alig lehet visszaaltatni, van, hogy több, mint egy órát is eltart, ami – valljuk be – hajnali 3-kor elég frusztráló. Reggel nyűgösen ébred (a szülők is), de napközben sem válik egyszerűbbé a helyzet. A nappali alvások rövidek, 30 percesek, és ehhez is 1 órát kell altatni a babát. De igazából este jön el az igazi megpróbáltatás: a kisfiú végig sírja a fürdetést, képtelenség megnyugtatni. Bár cicin be-bealszik, lerakni sem egyszerű, végtelenbe nyúlik minden esti fektetés. Aztán újra indul a reggelig tartó ébredéssorozat.

Ássunk mélyebbre: hogyan is kezdődött ez a rémálom?

8 hónaposan egyre gyakoribbá vált az éjszakai ébredés, a kisfiú első 2 fogacskája is kibújt közben. De a fogak kibújása után sem javult a helyzet, közben a nappalok rendje is felborult, a baba már nem aludt 2 órákat egyhuzamban nappal, és az altatás is egyre nehezebbé vált. Ezzel párhuzamosan romlott az éjszaka is, nőtt az éjszakai ébredések száma, a visszaaltatás egyre nehezebb lett és az esti fektetés is egyre későbbre csúszott. A kisfiú egyre nyűgösebb, álmosabb lett, de képtelen volt egyszerűen elaludni. A szülők kétségbeesése a tetőfokára hágott, elfogyott a türelem, az energia, hiszen 1 hónapja csak romlott a helyzet.

Tényleg a fogzás miatt nem alszik a baba? Valójában a fogzás csak elindította a folyamatot, aztán már a kialvatlanság vált a probléma fő forrásává.

Mit okoz az állandó kialvatlanság?

Az alvás alapvető testi szükséglet, nélküle nem lehet élni. Mind a minősége, mind a mennyisége fontos ahhoz, hogy kiegyensúlyozott és egészséges életet élhessünk. Ha valami miatt nem tudunk aludni, a szervezet vészriadót fúj és stresszhelyzetként éli meg a dolgot. A stresszhelyzet számos hormon felszabadulását eredményezi a szervezetünkben, ami mozgósítja a testet: növeli a vérnyomást, a szívünk gyorsabban ver, nő a figyelmünk, ugrásra készen várakozunk.

Kétféle stresszhelyzetet tudunk megkülönböztetni. Az egyik az egyszeri stresszhelyzet: egy vizsga, egy verseny vagy egy állásinterjú. Erre előre készülünk, megpróbáljuk a legjobban nyújtani, majd végzünk a feladattal. Aztán, ha túl vagyunk a megmérettetésen, a stresszhormonok szintje lecsökken, egy jóleső fáradságérzet költözik belénk és alaposan kipihenjük magunkat.

A krónikus stressz más: ilyenkor nincs meg a megmérettetés pontos dátuma, azaz mindig készen kéne állnunk valamilyen teljesítményre. A stresszhormonok szintje állandósul, állandóan izgulunk, aggódunk azon, hogy mikor kell a legjobb formánkat nyújtani. Ez nagyon kimeríti a szervezetet, romlik a figyelmünk, nem tudunk aludni, idegesek, feszültek vagyunk, elmegy az étvágyunk. Az állandó kialvatlanság pontosan ugyanezt csinálja. Ha egyszer nem hagynak minket aludni, akkor másnap ezt tudjuk pótolni és helyreáll a rend. Ha sosem tudjuk kialudni magunkat, akkor viszont sokkal több idő kell, mire visszaállunk a régi kerékvágásba. Nincs ez másképp a babáknál sem.

A fent említett kisfiú már egy hónapja nem alszik eleget. Sőt, ahogy telnek a hetek, egyre kevesebbet alszik. A kevés alvás miatt nő a stresszhormonok szintje, ami tovább rontja a baba alvását. És kialakul az ördögi kör: kevés alvás –>túlfáradás–>nehéz, késői elalvás, nem pihentető alvás, korai ébredés–>fáradság, gyors túlfáradás–>még kevesebb és rosszabb minőségű alvás.

Mi az elsődleges megoldás ilyen helyzetben?

Nem a fogzás kezelése (ez fontos, de önmagában nem fogja megoldani a problémát), nem az altatási szokások megváltoztatása, nem a szoba hőmérsékletének beállítása, nem az illóolajok párologtatása, hanem a krónikus kialvatlanság megszüntetése. Azaz nem érdekes, hogy a baba hogyan és hol, csak minél többet aludjon. Hogy végre kialudhassa magát. El kell felejteni a programokat, az utazásokat, a rokonokat egy időre. A baba alvásánál nem lehet semmi fontosabb. Az álmosság legapróbb jelére vinni kell a babát aludni, és mindent meg kell tenni, hogy minél többet és hosszabban aludjon. Ha ez csak karban, cicin megy napközben, akkor úgy. Ha egész nap a babakocsit kell tologatni, akkor úgy. Ha közben semmire sincs idő, ám legyen. Borulni fog a megszokott napirend, az esti altatás ideje és az éjszaka is. De mindez a baba érdekében történik és nem tart örökké. A pici nagyjából 1 hét alatt sokkal többet fog aludni. A stresszhormonok szintje lecsökken, az állandó kialvatlanság sokat javul. Ha az alvásidő és a baba kedve tartósan javult, akkor pedig már nyugodtan lehet foglalkozni azzal, hogy jobb lenne, ha a baba nem csak karban aludna napközben, ha az esti fürdetés ideje korábbra/későbbre tolódna vagy hogy az éjjel hányszor egyen a baba.


Szerző: Dénes Ivett
Forrás:
1. http://psycnet.apa.org/record/1990-97271-018
2. https://synapse.koreamed.org/search.php?where=aview&id=10.3988/jcn.2012.8.2.146&code=0145JCN&vmode=FULL
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18077777/
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18230010/?i=71&from=/18077777/related

Ami még érdekelhet:

Mit okoz a nemalvás?

Mennyi alvásra van szüksége a babának?

 

2018-12-11T19:33:08+00:00

  1. Zsuzsi 2017-08-29 15:30 - Válasz

    Az én kisfiam éjszaka rosszul aludt, de nappal jól, na akkor mégis miért ébredt éjszaka, ha nappal eleget aludt?
    Igaz, hogy a kevés alvás is okozhat alvásproblémát, de az állandó éjszakai ébredések mögött inkább a megszokás áll.

  2. Ivett 2017-08-29 15:59 - Válasz

    Kedves Zsuzsi!

    A kevés nappali alvás az egyik oka az éjszakai ébredéseknek és nem az egyetlen. Emellett számos ok van, a leggyakrabbakról itt olvashatsz: http://www.anyagyere.hu/az-ejszakai-ebredesek-22-oka/
    Valószínűleg nálad más volt az ok.
    Üdv: Ivett

Hozzászólok