Alvósállatokkal a jó alvásért?

Ismerősek az alábbi mondatok?

„Adom neki a maciját, de nem kéri”

„Nem alszik el az alvósállattal, én kellek neki.”

„Nem hozzábújik, hanem dobálja…”

„A testvére mindig igényelte, hogy ott legyen vele alvás közben a macija, ő meg nem kéri.”

„Ha az oviban marad a plüssállat, egyszerűen nem tud elaludni nélküle…”

A kisgyermekek nem egyformák. Lesznek olyan gyermekek, akiknek fontos az alvósállat (mely lehet egy játék, egy kispárna is), más gyermekek nem ragaszkodnak hozzá.

Egyes gyermekeket segít az elalvásban, másokat meg nem, van, hogy csak este vagy csak napközben fontos, van, hogy minden alvásnál. Lesz olyan család, ahol csak egyetlen kedvenc van, más gyerkőcök folyton váltogatják, épp mivel alszanak, a rókával vagy a fókával.

Egyes gyermekek „rendeltetésszerűen”, hozzábújásra használják, más csemeték meg inkább dobálják, rágják az állatot.

Ameddig a plüssállat biztonságos

és támogatja a gyermek alvását, bátran használható. De persze elvárás nem lehet egyetlen gyermek felé sem, hogy ennek segítségével aludjon, vagy ne másfajta segítséget igényeljen.

Csecsemőkorban, azaz 1 éves korig semmiféle olyan puha dolog használatát nem javasolják a szakmai ajánlások a baba alvásánál, amelybe a gyermek belefúrhatja az arcát, ráfordulhat arccal, az arcára, nyakára, testére tekerheti, a szájába tömheti, leszakadhatnak kisebb-nagyobb darabok a cuccról, amiket félrenyelhet (gombok, szemek, kisebb plüssállat testrészek), odaszorulhat miatta egy szűk helyre, ahol a légutak elzáródhatnak vagy rámászva, ráállva a tárgyra, a gyermek kieshet, leeshet, beszorulhat, elérhet valamit, ami veszélyes. A plüssállatok sokszor ebbe a kategóriába esnek, és ugyanez igaz a párnákra, takarókra is.

Természetesen, 1 éves kor felett is fontos ezekre vigyázni, főleg a gyermek mozgásfejlődése kapcsán (kimászás, leesés veszély a felállás miatt). Emellett fontos a tisztán tartás kérdése is, hogy ne terjesszen kórokozókat a plüssállat, főleg, ha a bölcsibe, oviba is viszitek magatokkal vagy gyerkőc nem csak otthonalváshoz használja, hanem pl. utazásokhoz, sétákhoz is jön veletek.

Szokták tőlem kérdezni, hogy hogyan vezessék be a plüsst

a gyermek alvása kapcsán.

Nagyon egyszerű ennek metódusa: legyen ott az állatka az altatások során. Kapjon „ő” is szerepet, mutassa meg anya/apa a gyermeknek, hogyan lehet hozzábújni, birizgálni. Aztán a gyermek majd eldönti, hogy a plüssállat számára segítséget jelent-e, szüksége van-e rá, vagy nem foglalkozik vele, eldobja.

Ha segítséget jelent, akkor nyugodtan lehet használni. Ha nincs rá szüksége a gyermeknek, akkor nem érdemes erőltetni. Egyéni, hogy a kisgyermek igényli-e a plüssállatot az alváshoz, egyenesen ragaszkodik hozzá, vagy egyáltalán nem kéri. Arra sincs varázséletkor, hogy mikor érdemes kipróbálni a használatát, hogy mikor fogják a gyermekek biztosan kérni vagy tuti elutasítani az alvósállatot. Ha a biztonsági előírásokat betartjuk, akkor bármikor tehetünk egy próbát.

Ez ugyanis a gyerkőc preferenciáitól függ

hogy pl. a cicin alvást vagy a cumizást részesíti-e előnyben, vagy a mozgatást szereti, mint altató technikát, illetve pl. mennyire igényli a szülő testkontaktusát. Függ attól, mik a lehetőségek, pl. a bölcsiben, oviban a plüss nyújt számára segítséget, de otthon anya és a cici. Befolyásolja az is, milyen a gyermek temperamentuma, együttszabályozás igénye, önszabályzó kapacitása.

Tehát, a plüssállat is egy remek segítség lehet a kisgyermek alvásához

de mint minden eszközt, módszert, ezt is csak akkor érdemes használni, ha az biztonságos és a gyermek igényeinek megfelel. Nem javasolt a szoktatás, az erőltetés, illetve az, hogy a gyermek megszokott altatási módját úgy cserélje le egy plüssel alvásra a szülő, hogy a gyermek igényeit, képességeit, tapasztalatait, fejlődését nem veszi figyelembe.

Szerző:

Dr. Dénes Ivett

babaalvás tanácsadó, baba-mama kapcsolati szakember

  • Kora gyermekkori lelki egészség, 2020. Semmelweis Kiadó
  • Hámori Eszter: A kötődéselmélet perspektívái
  • Hámori Eszter: A korai kapcsolat zavarai
  • DC: 0-5 TM A csecsemő- és kora gyermekkori lelki egészség és fejlődés zavarainak diagnosztikai klasszifikációs rendszere
  • Lisa J. Meltzer, PhD, CBSM, Valerie McLaughlin Crabtree, PhD, CBSMP: PediatricSleep Problems: A Clinician’s Guide to Behavioral Interventions 2015
  • Practice of Pediatric Sleep Medicine 2014.

A témához kapcsolódó exkluzív tudásanyagok a Tudástárban előfizetőinknek:

TUDÁSTÁR CIKK: Cicin altatás kontra békés éjszakák

Mit jelent az igény szerinti szoptatás (iszsz)? Azt, hogy a baba minden szopási [...]

TUDÁSTÁR ELŐADÁS: Ha nem megy az önálló elalvás

Az előadás arról szól, hogy mit tehetünk azért hogy a babánk önállóan is el tud [...]

TUDÁSTÁR ELŐADÁS: Az önálló elalvásról

A baba vagy kisgyermek önálló elalvása sok szülőnek szerepel a kívánságlistáján. [...]

TUDÁSTÁR ELŐADÁS: Máshogy szeretném altatni a babám… – 1-2. rész

Ha nem szeretnéd már cicin, ringatva, babakocsiban vagy hordozva altatni a kicsi [...]

TUDÁSTÁR ESETTANULMÁNY: A cicin altatástól a kiságyban történő elalvásig

Niki kislánya, Lilla 13 hónapos volt, esténként cicin aludt el, közös ágyban töl [...]

TUDÁSTÁR ESETTANULMÁNY: A babakocsiban altatástól a kiságyban alvásig

  Judit kislánya, Fanni 6 hónapos volt, mikor az anyukája úgy döntött, hogy [...]

Előfizetek a tudástárra

Ez is érdekelhet:

2024-12-06T12:34:05+02:00