Ovi- vagy bölcsikezdés az alvás szempontjából

Teli a Facebook a “Hogyan szoktassuk be a gyermeket az bölcsődébe, óvodába?” cikkekkel, videókkal, véleményekkel. Most tekintsük át ezt a kérdést egy kicsit más szemszögből, a gyermekek alvása szempontjából.

Mik azok a tényezők, amikre érdemes odafigyelni, ha azt szeretnénk, hogy jól aludjon a gyerkőc a bölcsiben vagy az oviban?

1. Nagyon fontos, hogy érdeklődjünk a bölcsis, ovis napirend után még a kezdés előtti hetekben. Ha a gyermek megszokott napirendje nagyon eltér a az intézményben elvárttól, akkor érdemes azt egy kicsit újragondolni. Ha például a mostani napirend így néz ki:

Kb  8:00 ébredés

8:30 reggeli

10:30 tízórai

12:30 ebéd

Kb. 13-15:30 alvás

16:00 uzsi

19:00 vacsi

Kb. 21:30 alvás

 

Az oviban pedig így néz ki:

8:00 reggeli

10:00 tízórai

11:30 ebéd

12-14 alvás

14:30 uzsonna

Ha reggel 8-ra be szeretnénk érni az oviba, akkor nem kelhet a gyermek 8 körül, viszont az sem ideális, ha minden reggel akár 1-1,5 órával korábban kellene felkelteni emiatt. Sokkal jobban járunk, ha szépen fokozatosan átállítjuk a gyermek napirendjét, alkalmazkodva a korábbi keléshez és az időben történő esti fektetéshez. Ugyanez a helyzet, ha az oviban csak 2 órás a délutáni alvásidő (ugye ebben benne van az elalvás ideje is), a gyermekünk viszont 2-3 órát szeret aludni napközben. Ilyenkor a kevesebb nappali ovis alvást a korábbi esti fektetési idővel kompenzálhatjuk.

2. Időben gondoljuk át, hogyan fog majd tudni elaludni a csemeténk a bölcsiben vagy az oviban. Beszéljünk erről a kisgyermeknevelőkkel, az óvónőkkel, hogyan tudnak az otthon segítséggel (cicin, ringatva, anyával) elalvó gyermeknek ők is segíteni álomba szenderülni. A legtöbb esetben nem kell drasztikusan megváltoztatni az otthoni alvási szokásokat, nem kell mindenképp elhagyni a megszokott cicin vagy összebújva altatást, ugyanis a gyermekek nagy része meglepően jól alkalmazkodik a bölcsi vagy ovi új alvási szokásaihoz, ráadásul az ott dolgozók akár több száz kisebb-nagyobb gyermeknek segítettek már elaludni délutánonként, rengeteg tapasztalatuk van ezzel kapcsolatban.

Az persze nem baj, ha a gyermekkel gyakoroljuk otthon azt, hogy kevesebb segítséggel, a saját matracán/ágyában, mamával vagy apával is el tudjon délután aludni, ez a rugalmasság megkönnyíti az alkalmazkodást a benti szokásokhoz is.

3.Érdeklődjünk, milyen segédeszközöket lehet bevinni a gyermeknek ahhoz, hogy könnyebben el tudjon aludni. A cumi, a kedvenc pizsama vagy a otthoni alvósállat segítheti az elalvást. Egy új, ovis alvósállat bevezetése jó ötlet, vagy egy másodpéldány beszerzése az otthoni kedvencből elkerülhetővé teszi az oviban felejtett alvósállat miatti esti kétségbeesést.

Ha a fenti 3 pontra már yáron gondolsz, felkészülsz, akkor gördülékenyebb lehet a szeptemberi bölcsi vagy ovikezdés, legalábbis az alvás szempontjából. 😊

Cikkek, melyek érdekelhetnek:

Fontos a délutáni alvás? 

Harcok az esti elalvás körül


Szerző: Dr. Dénes Ivett
Forrás: saját tapasztalat 😊

 

 

 

2018-08-15T15:59:32+00:00

Hozzászólok