Mobilok, tévék, laptopok, tabletek – hasznos és szórakoztató eszközeink. Legalábbis bizonyos mértékű használat esetén. Az viszont már bizonyított, hogy az elalvásra és az alvás minőségére igencsak káros hatással vannak. Különösen a gyermekek esetében. Erről szeretnék most néhány szót szólni.

Mielőtt bárki kiakadna, nem a mobileszközök vagy a közös mesenézés ellen vagyok. Ez egy ilyen kor, tudomásul kell venni, hogy ezek az eszközök hozzátartoznak a mindennapjainkhoz, és – mint minden felnőttek által használt holmi – bizony igen hamar a gyermekeink érdeklődését is felkeltik.

De tudatában kell lennünk annak, hogy ennek milyen következményei vannak. Alvásszakértőként nekem különösen fontos téma ez, hiszen számos kutatás bizonyította már, hogy a mobileszközök által kibocsátott fény ingerli az agyat és igencsak megnehezíti a mély és pihentető alvást. Ugyanígy befolyásolja, izgatja az agyat a nézett tartalom is, ami szintén nem kedvez az alvásnak. Ezek a hatások fokozottan érvényesek a gyermekekre, a legkisebbek pedig különösen érzékenyek rájuk.

Egy kutatás kimutatta, hogy azoknál a két év alatti gyerekeknél, akik naponta tabletet használnak vagy tévéznek, minden egyes ezzel töltött óra több mint negyed órával csökkentette az alvásidőt. Egy másik, 6 hónapos és 3 éves közötti gyermekek körében végzett vizsgálat eredménye szerint míg a tévézés a nappali alvást zavarja meg, addig a tablethasználat az éjszakai és a nappali alvás mennyiségét is egyértelműen és jelentősen csökkenti. Azok a gyermekek, akik este több mint egy órán át használják ezeket az eszközöket, szinte biztosan nem alszanak annyit, amennyit ebben az életkorban ajánlott lenne.

Óvodás korú gyermekeknél szintén fennáll a probléma azzal az eltéréssel, hogy itt a napi egy óránál hosszabb képernyőnézés kóros hatása már nem csak a kevesebb alvásban jelentkezik, hanem abban is megmutatkozik, hogy a gyermek nehezebben alszik el, az éjszakája pedig nyugtalanul, több ébredéssel, kevésbé pihentető alvással telik. Emiatt a gyermekek nappal feszültebbek és fáradékonyabbak voltak, jellemzően előfordult az is, hogy napközben is el-elszunnyadtak.

Az Egészségügyi Világszervezet pár hete adott ki egy konkrét ajánlást arról, mennyi időn át érdemes engedni a gyermekek számára ezen eszközök használatát. Ebben az ajánlásban világosan megfogalmazzák, hogy a gyermek jó egy éves koráig egyáltalán ne nézzen semmit, és aztán is csak maximum egyetlen órát töltsön képernyő előtt – egész nap összesen!

Mit tehetsz ennek érdekében?

  • Ne hagyd, hogy a gyermeked olyan tartalmat nézzen, ami nem való neki, vagy bármi módon felzaklatja.
  • Korlátozd az időt, amit a gyermek a képernyő előtt tölt (ebbe beleértve azt az időt is, amit passzívan – nem konkrét nézéssel – tölt ott).
  • Lefekvés előtt ne nézzen a gyermek semmilyen képernyőt, se tévét, se tabletet, semmit.
  • A gyermek szobájában ne legyenek ilyen eszközök.
  • Figyelj arra is, hogy passzív felhasználó se legyen – tehát ne legyen jelen például akkor, amikor valaki más tévézik. Ugyanis ez csaknem ugyanúgy befolyásolja az alvását, mintha aktív néző lenne.

 

Forrás:

https://www.parentingscience.com/television-affects-sleep.html?fbclid=IwAR3Krkmjzw73HOm39V5NaeanULV-0_1N9tvQfLOH6JdPJsrOFnYHfPd72sA

https://www.who.int/news-room/detail/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more

Ez is érdekelhet:

Kivilágított esték

Hasznos linkek:

Békés éjszakák, vidám nappalok könyv

Magazin:

Konzultációs lehetőségek:

Tanfolyamok, kurzusok:

Klubok, csoportok:

Facebook oldal:

Youtube csatorna

Instagram oldal