Kivilágított esték

A mai bejegyzésben egy friss kutatás eredményét szeretném bemutatni. A Kolorádói Egyetem tudósai 3-5 év közötti gyermekeket vizsgáltak azzal kapcsolatban, hogy a cirkadián ritmusukra milyen hatást gyakorol az esti magas fényerő.

A kísérlet úgy zajlott, hogy az előkészület során minden gyermeknél szigorú elalvás előtti rutint vezettek be, és félhomályt biztosítottak az estékre. Nyálmintából mérték a gyermekek melatonin hormon szintjét (a melatonin nevű hormont az agyunk termeli, szerepe van a cirkadián vagy napi ritmus beállításában, ami nagyban meghatározza, mikor érezzük magunkat álmosnak esténként, mikor tudunk elaludni. A fény hatására a melatonin termelés csökken, a sötétség fokozza a termelődést. A melatonin legfontosabb szerepe az, hogy segíti az elalvást, illetve fenntartja az alvást az éjszaka folyamán).

A kísérlet utolsó napján a félhomály helyett este, az elalvás előtt 1 órán át erős fényben játszhattak a gyerekek, és eközben is nézték a melatonin szintet. A hormonszint 80%-kal csökkent, és még 50 perccel később sem állt vissza a megszokott értékre.

Mi következik mindebből?

Ha az esti díszkivilágítás ilyen jelentősen befolyásolja a kisgyermekeknél az esti elalvást nagyban elősegítő hormon termelődését, akkor érdemes átgondolni, hogy az esti fektetés, az elalvás előtti rutin milyen fényviszonyok között zajlik, hány lámpa ég a fürdés vagy a meseolvasás alatt, vagy mennyi mesét néz a kisgyermek elalvás előtt, milyen eszközön, mekkora fényerő mellett.

Főleg akkor fontos kérdés ez, ha amúgy is nehezen alszik el a gyermeked esténként, húzza az időt, vagy reggelente fel kell ébresztened ahhoz, hogy időben beérjetek az oviba.

Bár a kutatást csak 10 gyermek bevonásával végezték, egyfajta erősségű fénnyel, a kutatók felhívják a figyelmet, hogy a felnőtteknél történő kutatásokkal szemben úgy tűnik, hogy a kisgyermekek sokkal érzékenyebbek a fényviszonyok változására, ami minket nem zavar, az nekik már jelentősen befolyásolja a napi ritmusát.

Ha nehezen megy az esti elalvás, alvás helyett a gyerkőc még egy mesét (ölelést, enni, inni, pisilni) szeretne, nem tud nélküled elaludni, fél a sötétben, vagy folyton visszahív a szobába, akkor olvasd el a könyvem is, ahol ezekre a problémákra is bevált, gyakorlati tanácsokat, megoldásokat olvashatsz.


Szerző: Dénes Ivett
Forrás: Lameese D. Akacem, Kenneth P. Wright, Monique K. LeBourgeois. Sensitivity of the circadian system to evening bright light in preschool-age childrenPhysiological Reports, 2018; 6 (5): e13617

Kapcsolódó cikkek:

Hogyan előzd meg az elalvás körüli harcokat?

Kimaradt a délutáni alvás, okoz ez gondot? 

 

2018-09-02T16:08:57+00:00

  1. Claudia 2018-06-13 01:11 - Válasz

    Kedves Ivett! Ismet a segitsegedre lenne szuksegem. 7 hetes kisfiam 2 napja csak a cicin logna, ha tudna, egesz nap es ejjel. Igeny szerint szoptatom szuletesetol, mindig is gyakran szopizott (leginkabb orankent), neki a megnyugvast is csak a cici jelenti. Most emiatt nagy bajban vagyok a nappali alvassal, eddig ringatva altattam el (bar nem konnyen), most egyaltalan nem fogadja el, csak cicin szeretne aludni, le se tudom tenni az agyaba, meg melyalvasos szakaszban sem. Muszaj valahogy kikerekednunk ebbol, mert van egy 3 evesem is itthon akit nem hanyagolhatok el. Kulfoldon elunk, rokonok nincsenek, akik elvinnek magukhoz a nagyobbikat, illetve ennyire kozeli barataink sincsenek, raadasul a ferjem is 6 napot dolgozik a 7-bol. Fogalmam sincs, hogy mit tegyek! Valaszodat elore is koszonom!!

    • Dénes Ivett 2018-06-13 05:35 - Válasz

      Kedves Klaudia!

      Könnyen lehet, hogy ez egy növekedési ugrás, és a gyakoribb szoptatások a tejtermelés beállítását szolgálják.
      Ha a régi altatási mód nem működik már, akkor érdemes más módszereket is kipróbálni,a babakocsit vagy a hordozást úgy is lehet csinálni, hogy a nagytesó is ott van.
      Sok sikert!

      Ivett

Hozzászólok