„Keresek egy szakembert, x területen, legyen olcsón, legyen a legjobb és ne kelljen rá hónapokat várni…”

Olvasom egy Facebook csoportban a kérést. Számos jó szakembert ismerek, de a legtöbbjükhöz hónapokat kell várni, hogy bejuss és ingyen sincsenek. Miért?

Mert egy jó szakember nem annak születik, hanem rengeteg tanulás, lemondás, tapasztalás, idő, pénz és energiabefektetés árán válik azzá. Amíg mások pihennek, ő a könyveket bújja, egyetemre, továbbképzésekre jár, kutat, tanulmányt ír és a hozzá fordulókkal foglalkozik.

De nem elég jóvá válni, annak is kell maradni.

Egy szakember pedig attól marad jó, ha egyensúlyban van az élete. Van lehetősége tovább bővíteni az ismereteit, a szaktudását, van lehetősége a hozzá fordulókra elég időt szánni és tud pihenni, töltődni, mással is foglalkozni.

Ha a szakember mindenkit elvállal, sosem mond nemet, éjjel-nappal dolgozik, akkor semmi másra nem lesz ideje. Ha ingyen ad mindent mindenkinek, bárhol, bármikor, akkor pedig a megélhetése kerül veszélybe.

Egyik út sem járható hosszú távon, hiszen a kiégés, a túlhajszoltság, a bizonytalanság, az elmagányosodás előbb-utóbb negatívan fog hatni a szakember életére, kevésbé lesz türelmes, empatikus, nem tudja fejleszteni a tudását, követni a tudományos újdonságokat, így máris sokkal kevésbé lesz jó szakember.

És az ördögi kör bezárul.

Pont ezért tartom fontosnak, hogy a hozzánk forduló, tőlünk segítséget kérő szülők is lássák, hogy mi nagyon odafigyelünk arra, hogy a Tanácsadás munkatársai meg tudják tartani ezt az egyensúlyt.

Mire gondolok?

  • Hogy limitált a lehetőség a tanácsadásra, nem tudunk azonnal mindenkit elvállalni. Az Anya, gyere! Közösségbe például, ahol az online segítségnyújtás zajlik, nem lehet bármikor csatlakozni. Csak akkor adunk lehetőséget erre, ha van szabad helyünk. Mert így tudjuk azt garantálni, hogy mindenkire jut elég figyelem, és más szakmai munkára is jut elég idő.

  • Hogy betartjuk az általunk hozott kereteket. Nem adunk tanácsokat e-mailben, a magánprofilunkra küldött Messenger üzenetben, a játszótéren, az ügyfélszolgálaton. Mert nem hatékony, nem tervezhető és nem is tudunk pár mondatnyi információ alapján részletes, egyéni tanácsokat adni.

  • Hogy próbálunk nem mindig a munkával foglalkozni, hanem hétvégén, esténként kikapcsolni. És szabadságra is menni. És a szakmai könyv olvasását, vagy a továbbképzést nem szabadidőnek tekinteni. 😅

Mit lát ebből a hozzánk forduló?

  • Hogy nemet mondunk azokra a tanácskérési formákra, ahol nem tudunk jól segíteni.

  • Hogy nem elérhető azonnal szabad időpont, sokszor várólista van.

  • Hogy nem vesszük fel hétvégén a telefont és nem válaszolunk este az e-mailekre, legalábbis az esetek nagy részében.

Mindezt azért tesszük, hogy hatékonyak, kiegyensúlyozottak maradhassunk, hogy minden szakmai feladatunkra jusson elég idő, hogy jól tudjunk segíteni Neked.

Mert egy túlhajszolt, mindent elvállaló, soha meg nem álló, kiégett szakember nem jó szakember.

Szerző:

Dr. Dénes Ivett

bababarát alvás tanácsadó, baba-mama kapcsolati szakember

  • a szerző saját véleményét osztotta meg
  • hasznos szakirodalom: Bíró Bence Péter: Business Burnout Biblia, 2019.

Ez is érdekelhet: