Hogyan tanítsuk meg a babát önállóan elaludni?

Miért lehet szükség arra, hogy a baba megtanuljon önállóan elaludni?

Az önálló vagy kevesebb segítséggel történő elalvás egy remek lehetőség arra, hogy biztosítani tudjuk a baba számára a hosszú éjszakai alvásszakaszokat, majd a megfelelő életkor elérésével, az éjszakai etetések elmaradása után az átaludt éjszakákat. Emellett a túl rövid nappali alvások kivédésében is nagy segítség. Erről a témáról még ebben a cikkben olvashatsz részletesen.

Ha tehát elhatároztuk, hogy belekezdünk a dologba, akkor érdemes a folyamatot lépésekre bontani.

A blog kerete nem alkalmas arra, hogy mindenki személyre szabott tanácsokat kapjon, hiszen nagyon nem mindegy, hogy egy 8 hónapos anyatejes babánál szeretnénk 1-2-re csökkenteni az éjszakai ébredések számát, vagy egy 3,5 éves gyermeket rávenni arra, hogy éjjel ne ébresszen fel minket 6x azért, mert eszébe jutott valami, amit azonnal meg akar velünk osztani.

Hogy mégis, hogyan álljunk neki, ahhoz íme egy vázlat, amiből már ki lehet indulni:

1. Először gondoljuk át, hogy jelenleg hogyan alszik el a baba/gyermek? Mennyiben igényli a mi segítségünket? Csak cicin, ringatva, kézben vagy babakocsiban alszik el? Vagy elég, ha betesszük az ágyba és vele maradunk? Vagy énekelnünk is kell közben? Tényleg az összes segítségre szükség van? Mi az, amihez feltétlenül ragaszkodik a pici? Másnál, a bölcsiben hogyan alszik el?

Ezek azok az alvási szokások, amikhez a gyermek jelenleg ragaszkodik, ebből fogunk kiindulni. Ezek az alvási szokások helyett kell azt elérnünk, hogy a babát nyugodt állapotban, álmosan, de még ébren tudjuk letenni aludni és az ágyban magától is képes legyen az elalvásra.

2. A következő lépés, hogy találjunk ki egy lefekvés előtti rutint, ami kellően rövid, nyugtató lépésekből áll, és ragaszkodjunk hozzá minden lefekvés előtt. Ez segít a babának ráhangolódni az alvásra. A nappali alvásoknál is érdemes alkalmazni a rövidített változatát.

3. Biztosítsuk a jó alváshoz szükséges körülményeket: csendes, sötét szoba, kényelmes hálózsák/pizsama, megfelelő ágy, jó hőmérséklet és páratartalom.

4. Gondoljuk át, hogy alkalmas-e az elkövetkező 2-3 hét a tervünk végrehajtására: nincs tervezett változás a gyerkőc életében, napirendjében, nem beteg, nem jön a foga, nem utazunk el, stb.

5. Vessünk egy pillantást a napirendre, a nappali alvás(ok) menetére: eleget alszik a baba? Kiegyensúlyozott a napirend?

6. Ezek után szerezzünk egy nyugodt órát és gondoljuk át, hogyan szeretnénk kialakítani a gyerkőc új alvási szokásait.

Gondolatébresztőként néhány kérdés, amit feltehetünk magunknak:

  • Gondoljuk át, hogy mit szeretnénk, mi a célunk? Változtatni szeretnénk-e azon is, hogy hol aludjon a baba? Az a célunk, hogy más is el tudja altatni a babát? Szeretnénk-e még etetni a babát éjszaka, ha igen, hányszor? Igényli még az evéseket, vagy csak a visszaalváshoz van szükség rá?
  • Milyen módszerrel szeretnénk megtanítani neki az önálló elalvást? Hagyjuk sírni vagy sem? Én személy szerint valamelyik szelíd módszert javaslom, mert ezzel a módszerrel minimalizálni tudjuk a baba sírását. Az alvási szokások megváltoztatása értelemszerűen a baba ellenállását váltja ki, emiatt tiltakozni fog. Hogy mennyit, azt a kiválasztott metódus és a baba természete határozza meg. A legapróbb lépésekkel működő módszerekkel csökkenthető ez az ellenállás. Hogy példát is mondjak, például a cicin elalvó babánál az első lépés az, hogy mikor elaludt, óvatosan kivesszük a szájából a bimbót és hagyjuk anélkül aludni a karunkban/mellettünk. A következő lépés, hogy már elalvás előtt/félálomban történik meg a baba lecsatlakoztatása. Utána jöhet pl. a nem cicin, hanem evés után karban, ringatva altatás. Majd ringatás nélkül. Aztán a következő fokozat a félálomban kiságyba rakás. Majd az ébren kiságyba tevés és a jelenlétünkben történő elalvás. Az utolsó lépés pedig az egyedül elalvás. Ez persze csak egyfajta megoldás, mely nem minden szülő és baba esetében a legideálisabb. Van, hogy a gyorsabb léptekkel haladás vezet célra. Ilyenkor ki lehet hagyni néhány lépést vagy gyorsítani a tempón. Más babáknál jobb, ha pl. a felvesz-letesz módszert alkalmazod, azaz már az első lépés az, hogy ébren vagy félálomban betedd a babát az ágyába. Máskor jobban beválik, ha másfajta nyugtató technika bevetésével, a kiságyból kivétel nélkül történik az új alvási szokás kialakítása. A nagyobb gyermekeknél, főleg akkor, ha már gyermekágyban alszik és ki tud jönni a szobából, teljesen más módszerek is bevethetők, hiszen akkor már a gyermek könnyebben rávehető az együttműködésre. A metódus kiválasztása mindig egyéni, hiszen számtalan szempontot kell figyelembe venni hozzá: mennyi idős a gyermek, milyen a természete, nekünk melyik a szimpatikus a módszerek közül, mit akarunk elérni és mikorra. A különböző bababarát, sírni hagyás nélküli módszerek részletes, pontokba szedett és példákkal bemutatott leírását is megtalálod a Békés éjszakák, vidám nappalok című könyvben. 

5. Ha megvan a kiválasztott módszer és  pontos terv, akkor jöhet a legnehezebb rész: álljunk neki. Két kulcsszó van: KÖVETKEZETESSÉG és KITARTÁS. Ezekre feltétlen szükség van, ha változásokat akarunk elérni. A választott metódustól függően 2-3 hetet, ha pedig közbejön valami (betegség, fogzás, nappali avas elhagyása, stb.), akkor akár 1-2 hónapot is igénybe vehet a dolog. Ezek a hetek fárasztóak és feszültek lesznek, de jutalmul nem csak a babád, hanem Te is jobban fogsz aludni.


Szerző: Dénes Ivett
Forrás: Lisa J. Meltzer and Valerie McLaughlin: Pediatric sleep problems : a clinician’s guide to behavioral interventions. 2015

Érdekelhet még:

Meddig eszik éjjel a baba?

Éjszakai etetések csökkentése

Miért ébred fel éjjel a baba?

Miért fontos, hogy a baba megtanuljon önállóan elaludni?

2018-04-12T03:51:27+00:00

Hozzászólok