A baba altatása szülőként nem csak kezdő szülőként kihívás, hanem akár többgyermekesként is, hiszen minden baba más. Vannak békés babák, és vannak,akik  nehezebben nyugszanak meg. Vannak, akik minden környezeti ingerre és vannak, akik a napi rutin megtartására érzékenyebbek.

Akármilyen is a baba egyénisége, az biztos, hogy aludnia kell. Szerencsére mi ebben nagyon sokat tudunk nekik segíteni.

A könnyű, egyszerű altatás, és így a jó alvás egyik kulcsa maga a baba. Figyeljük meg tehát a gyermekünket, mire hogyan reagál, mikor mutatja a fáradtság jeleit, mit szól a ringatáshoz, hogyan viszonyul a kiságyhoz, mit szeretne az elalvás kapcsán. Ez különösen az első időszakban fontos, amikor a baba még nem érzi a különbséget az éjszaka és a nappal között, nem olyan kiszámítható a napirendje, még sűrűn megéhezik, és emiatt többször, de rövidebben alszik.

Igyekezzünk az alvás előtt nem túlterhelni ingerekkel a picit. Ez esetleg túlpörgetheti a babát, és emiatt nehezebben szenderül álomba, és az alvása is nyugtalanabb, rövidebb lehet. Sokszor látom, hogy a nyűgös, láthatóan fáradt babát tovább szórakoztatják a szülők, egymás kezébe adják, érdekes dolgokat mutatnak nekik, rázzák a csörgőt, bekapcsolják a zenélő-forgó masinát vagy akár a tv-t. Ezzel sajnos könnyen túlterhelik a kicsi nagyon érzékeny, mindenre nyitott idegrendszerét és a megnyutatás helyett azt “tanítják” a babának, hogyha fáradt, akkor a figyelemelterelés és a “buli” a megoldás, nem az alvás. Így sokszor kialakul az a szokás, hogy az altatás hosszú idő, és sokféle tevékenység kell ahhoz, hogy a baba meg tudjon nyugodni, el tudjon aludni.

Szánjunk elég időt a lefektetésre. Próbáljuk megoldani, hogy a fektetés ideje alatt ne érezzünk nyomást, feszültséget mi magunk sem, ne legyen stresszes esemény, mert ez a babára is kihat. Ne a mosatlan edényen járjon az eszünk, hanem próbáljunk meg összehangolódni a babával, kifújni a szuszt. Hiszen hogyan is várhatnánk el a picitől, hogy egy feszült, ideges, szomorú vagy bármilyen egyéb negatív érzésekkel küzdő, kapkodó, siető, bizonytalan vagy stresszes anyuka vagy apuka karjaiban könnyen megnyugodjon vagy hamar elaludjon? Tudom, ezt nem könnyű betartani, de ahhoz, hogy a babát el tudjuk altatni, a szülőknek kell a pici fáradtságából adódó, vagy az elalvás kapcsán jelentkező egyéb rossz érzéseit megfelelően kezelni, hogy a gyermek biztonságban érezhesse magát és el tudja engedni magát. Erre egy ideges, feszült, kimerült szülő kezében nem sok esélye van.

Teremtsünk az altatáshoz olyan körülményeket, amelyek segítenek a baba megnyugvásában, lelassulásában, ellazulásában. Ez lehet ringatás, szoptatás, lágy zene, éneklés, dúdolás. Van például, aki a megfelelő hangulatot a kék bálnák énekének lejátszásával vagy fehér zajjal teremti meg. Vegyük körbe a babát természetes, puha anyagból készült hálózsákkal, pólyával. Simogassuk finom, egyenletes, lassú mozdulatokkal a fejét, a hasát, a kezét. Próbáljuk ki, hogy a mi babánk melyik módszerre reagál a legjobban, és utána rendszeresen alkalmazzuk.

Nem baj, ha a baba nem tud mindenféle módon elaludni, ha segíteni kell neki, ha a testközelséget, a cicit, a cumit vagy a ringatást igényli. Az első hónapok során az a legfontosabb, hogy a baba kialudhassa magát, az altatás módja nem annyira lényeges szempont, azt érdemes választani, ami a szülőnek is bírható és a baba is könnyen, sírás nélkül el tud úgy aludni. Természetesen a biztonságra mindig oda kell figyelni.

A Hogyan altassam a babát? online kurzus segít neked abban, mit tegyél, ha a baba altatása sokáig tart, a pici tiltakozik az elalvás ellen, sír, nem tud megnyugodni A kurzust mind a Békés éjszakák Hangostréning, mind a Napirend Mesterkurzus online tréningek mellé megrendelheted.

Ami még fontos:

  • Ahogy fejlődik a baba, és így egyben hosszabbakat aludni, alakíts ki olyan kiszámítható, rugalmas napirendet, ami a babádnak és a család többi tagjának is megfelel. Ehhez itt találsz segítséget vagy pedig itt.
  • Segíts a babának megtanulni, mi a különbség a nappal és az éjszaka között. Ehhez itt találsz javaslatokat.
  • Mindig figyeld, hogy a baba valóban ki tudja magát aludni, hiszen a kialvatlanság sajnos hozzájárul a tartós alvásproblémák kialakulásához. Erről itt találsz részleteket.
  • Ne dőlj be annak a népszerű, de téves magyarázatnak, hogy sok baba azért alszik keveset, mert kisebb az alvásigénye az ajánlottnál. Vezess pár hétig alvásnaplót és ha úgy találod, hogy a babád lényegesen kevesebbet alszik az ajánlottnál, keresd meg az okát a problémának! Erről itt olvashatsz többet.

Szerző:

Dr. Dénes Ivett

bababarát alvás tanácsadó, baba-mama kapcsolati szakember

Nappal 20 perc alvás után felébred a babád?

Töltsd le az ingyenes összefoglalót és kérd az extra tudásanyagot is!

LETÖLTÖM