A baba altatása szülőként nem csak kezdő szülőként kihívás, hanem akár többgyermekesként is, hiszen minden baba más. Vannak békés babák, és vannak akik nehezebben nyugszanak meg. Vannak, akik minden környezeti ingerre és vannak, akik a napi rutin megtartására érzékenyebbek.

Akármilyen is a baba egyénisége, az biztos, hogy aludnia kell. Szerencsére mi ebben nagyon sokat tudunk nekik segíteni.

A könnyű, egyszerű altatás, és így a jó alvás egyik kulcsa maga a baba. Figyeljük meg tehát a gyermekünket, mire hogyan reagál, mikor mutatja a fáradtság jeleit, mit szól a ringatáshoz, hogyan viszonyul a kiságyhoz, mit szeretne az elalvás kapcsán. Ez különösen az első időszakban fontos, amikor a baba még nem érzi a különbséget az éjszaka és a nappal között, nem olyan kiszámítható a napirendje, még sűrűn megéhezik, és emiatt többször, de rövidebben alszik.

Igyekezzünk az alvás előtt nem túlterhelni ingerekkel a picit. Ez esetleg túlpörgeti a babát, és emiatt nehezebben szenderül álomba, és az alvása is nyugtalanabb, rövidebb lehet.

Szánjunk elég időt a lefektetésre. Próbáljuk megoldani, hogy a fektetés ideje alatt ne érezzünk nyomást mi magunk sem, ne legyen stresszes esemény, mert ez a babára is kihat.

Teremtsünk az altatáshoz olyan körülményeket, amelyek segítenek a baba megnyugvásában, lelassulásában, ellazulásában. Ez lehet ringatás, szoptatás, lágy zene, éneklés, dúdolás. Van például, aki a megfelelő hangulatot a kék bálnák énekének lejátszásával vagy fehér zajjal teremti meg. Vegyük körbe a babát természetes, puha anyagból készült hálózsákkal, pólyával. Simogassuk finom, egyenletes, lassú mozdulatokkal a fejét, a hasát, a kezét. Próbáljuk ki, a mi babánk melyik módszerre reagál a legjobban, és mindig azt alkalmazzuk.

Nem baj, ha a baba nem tud mindenféle módon elaludni, ha segíteni kell neki, ha a testközelséget, a cicit, a cumit vagy a ringatást igényli. Az első hónapok során az a fontos, hogy a baba kialudhassa magát, az altatás módja nem annyira lényeges szempont, azt érdemes választani, ami a szülőnek is bírható és a baba is könnyen, sírás nélkül el tud úgy aludni.

 

Ami még fontos:

  • Ahogy fejlődik a baba, és többet tud már enni (és így egyben hosszabbakat aludni), alakíts ki olyan kiszámítható, rugalmas napirendet, ami a babádnak és a család többi tagjának is megfelel. Ehhez itt találsz segítséget vagy pedig itt.
  • Segíts a babának megtanulni, mi a különbség a nappal és az éjszaka között. Ehhez itt találsz javaslatokat.
  • Mindig figyeld, hogy a baba valóban ki tudja magát aludni, hiszen a kialvatlanság sajnos hozzájárul a tartós alvásproblémák kialakulásához. Erről itt találsz részleteket.
  • Ne dőlj be annak a népszerű, de téves magyarázatnak, hogy sok baba azért alszik keveset, mert kisebb az alvásigénye az ajánlottnál. Vezess pár hétig alvásnaplót és ha úgy találod, hogy a babád lényegesen kevesebbet alszik az ajánlottnál, keresd meg az okát a problémának! Erről itt olvashatsz többet.

 

Ez is érdekelhet:

Kíváncsi vagy, miért ébred fel a babád 20 perc alvás után?

2. A babák fejlődése – hogyan segítsünk az újszülöttnek jól aludni?

3. A babák fejlődése – 1-3 hónapos babák alvása

Hasznos linkek:

Békés éjszakák, vidám nappalok könyv

Magazin:

Konzultációs lehetőségek:

Tanfolyamok, kurzusok:

Klubok, csoportok:

Facebook oldal:

Youtube csatorna

Instagram oldal