Home/Alvásproblémák, Éjszakai ébredések/Hogyan tanítsuk meg a babát önállóan elaludni?

Hogyan tanítsuk meg a babát önállóan elaludni?

Miért van szükség arra, hogy a baba megtanuljon önállóan elaludni?

Röviden válaszolva a kérdésre azért, hogy átaludja az éjszakát és jókat (azaz hosszan) aludjon napközben. Ha megtanítjuk arra a babát, hogy magától, a segítségünk nélkül képes legyen elaludni és már egyébként nincs szüksége éjszakánként evésre, akkor tettünk egy nagy lépést az átaludt éjszakák felé.

Mindez nem egyszerű feladat a szülőknek, ezért érdemes lépésekre bontani.

A blog kerete nem alkalmas arra, hogy mindenki személyre szabott tanácsokat kapjon, hiszen nagyon nem mindegy, hogy egy 8 hónapos anyatejes babánál szeretnénk 1-2-re csökkenteni az éjszakai ébredések számát, vagy egy 3,5 éves gyermeket rávenni arra, hogy éjjel ne ébresszen fel minket 6x azért, mert eszébe jutott valami, amit azonnal meg akar velünk osztani.

Hogy mégis, hogyan álljunk neki, ahhoz íme egy vázlat, amiből már ki lehet indulni:

1. Először gondoljuk át, hogy jelenleg hogyan alszik el a baba/gyermek? Mennyiben igényli a mi segítségünket? Csak cicin, ringatva, kézben vagy babakocsiban alszik el? Vagy elég, ha betesszük az ágyba és vele maradunk? Vagy énekelnünk is kell közben? Ezek a szokások azok, amikhez a gyermek jelenleg ragaszkodik, ebből fogunk kiindulni. Ezek az alvási szokások helyett kell azt elérnünk, hogy a babát nyugodt állapotban, álmosan, de még ébren tudjuk letenni aludni és az ágyban magától képes legyen az elalvásra.

2. A következő lépés, hogy találjunk ki egy lefekvés előtti rutint, ami kellően rövid, nyugtató lépésekből áll, és ragaszkodjunk hozzá minden lefekvés előtt. Ez segít a babának ráhangolódni az alvásra.  A nappali alvásoknál is érdemes alkalmazni a rövidített változatát.

3. Biztosítsuk a jó alváshoz szükséges körülményeket: csendes, sötét szoba, kényelmes hálózsák/pizsama, megfelelő ágy, jó hőmérséklet és páratartalom.

4. Gondoljuk át, hogy alkalmas-e az elkövetkező 2-3 hét a tervünk végrehajtására: nincs tervezett változás a gyerkőc életében, napirendjében, nem beteg, nem jön a foga, nem utazunk el, stb.

5. Vessünk egy pillantást a napirendre, a nappali alvás(ok) menetére: eleget alszik a baba? kiegyensúlyozott a napirend?

6. Ezek után szerezzünk egy nyugodt órát és gondoljuk át, hogyan szeretnénk kialakítani a gyerkőc új alvási szokásait.

Gondolatébresztőként néhány kérdés, amit feltehetünk magunknak:

  • Gondoljuk át, hogy mit szeretnénk, mi a célunk? Változtatni szeretnénk-e azon, hogy hol aludjon a baba? Szeretnénk-e még etetni a babát éjszaka, ha igen, hányszor? Vagy inkább elválasztanánk?
  • Milyen módszerrel szeretnénk megtanítani neki az önálló elalvást? Hagyjuk sírni vagy sem? Én személy szerint valamelyik szelíd módszert javaslom, mert ezzel a módszerrel minimalizálni tudjuk a baba sírását. Az alvási szokások megváltoztatása értelemszerűen a baba ellenállását váltja ki, emiatt tiltakozni fog. Hogy mennyit, azt a kiválasztott metódus és a baba természete határozza meg. A legapróbb lépésekkel működő módszerekkel csökkenthető ez az ellenállás. Hogy példát is mondjak, például a cicin elalvó babánál az első lépés az, hogy mikor elaludt, óvatosan kivesszük a szájából a bimbót és hagyjuk anélkül aludni a karunkban/mellettünk. A következő lépés, hogy már elalvás előtt/félálomban történik meg a baba lecsatlakoztatása. Utána jöhet pl. a nem cicin, hanem evés után karban, ringatva altatás. Majd ringatás nélkül. Aztán a következő fokozat a félálomban kiságyba rakás. Majd az ébren kiságyba tevés és a jelenlétünkben történő elalvás. Az utolsó lépés pedig az egyedül elalvás. Ez persze csak egyfajta megoldás, mely nem minden szülő és baba esetében a legideálisabb. Van, hogy a gyorsabb léptekkel haladás vezet célra. Ilyenkor ki lehet hagyni néhány lépést vagy gyorsítani a tempón. Más babáknál jobb, ha pl. a felvesz-letesz módszert alkalmazod, azaz már az első lépés az, hogy ébren vagy félálomban betedd a babát az ágyába. Máskor jobban beválik, ha másfajta nyugtató technika bevetésével, a kiságyból kivétel nélkül történik az új alvási szokás kialakítása. A nagyobb gyermekeknél, főleg akkor, ha már gyermekágyban alszik és ki tud jönni a szobából, teljesen más módszerek is bevethetők, hiszen akkor már a gyermek könnyebben rávehető az együttműködésre. A metódus kiválasztása mindig egyéni, hiszen számtalan szempontot kell figyelembe venni hozzá: mennyi idős a gyermek, milyen a természete, nekünk melyik a szimpatikus a módszerek közül, mit akarunk elérni és mikorra.

5. Ha megvan a kiválasztott módszer és  pontos terv, akkor jöhet a legnehezebb rész: álljunk neki. Két kulcsszó van: KÖVETKEZETESSÉG és KITARTÁS. Ezekre feltétlen szükség van, ha változásokat akarunk elérni. A választott metódustól függően 2-3 hetet is igénybe vehet a dolog. Ezek a hetek fárasztóak és feszültek lesznek, de jutalmul nem csak a babád, hanem Te is jobban fogsz aludni.

Érdekelhet még:

A békés éjszakák 5 titka – ingyenes tanulmány

Meddig eszik éjjel a baba?

Éjszakai elválasztás

Miért ébred fel éjjel a baba?

Miért fontos, hogy a baba megtanuljon önállóan elaludni?

 Szeretnél még többet tudni a babák alvásáról? Iratkozz be az ingyenes, 3 hetes Édes álom alvástanfolyamra! A leckéket e-mailben kapod meg, és most több meglepetés is vár Rád!

A böngészőben tiltva van a javascript használata. Az űrlap ellenőrző funkciói nem fognak jól működni.

Keresztneved*
Email címed*
Elfogadom az adatkezelési tájékoztatót*


Kérlek, valós nevet és e-mail címet adj meg, mert csak akkor kapod meg a leveleket. Bármikor meggondolhatod magad és a hírlevelek alján lévő linkre kattintva leiratkozhatsz a tanfolyamról. Köszönöm
Adatkezelési nyilvántartási szám: NAIH-80448/2014. Adatkezelési tájékoztató
2017-05-31T10:07:35+00:00