Éjszakai rémálmok és felriadások

Az éjszakai rémálmok és felriadások félelmetes élmények mind a gyermeknek, mind a szülőknek. Remélem a cikkem segít eloszlatni az ezzel kapcsolatos tévhiteket, és segít megtalálni a megoldást.

Fontos az elején tisztázni, hogy az éjszakai felriadás és az éjszakai rémálom két különböző dolog.

Először beszéljünk az éjszakai felriadásokról:

Általában az éjszaka első felében fordul elő, a kisgyermek hirtelen felül az ágyban, kiabál, sír, szemeit tágra nyitja, izzad, remeg, dobálja magát. Pár perc alatt megnyugszik és alszik tovább, másnap pedig a történtekre nem emlékszik. Az éjszakai felriadás alatt a gyermek valójában nem ébred fel, ha felébresszük, akkor zavart, nem tudja, hogy mi történt vele. A felriadás mindig a mély alvási fázisban következik be, ilyenkor nem álmodunk és nagyon nehezen vagyunk felébreszthetőek.

Mik  a jellemzők az éjszakai felriadásokra?

  • 4-12 éves korban a leggyakoribb
  • a gyermekek néhány százalékánál fordul elő
  • kamaszkorra általában megszűnik
  • gyakran társul alvajárással
  • általában az éjszaka első felében jelentkezik

Mi okozza az éjszakai felriadásokat?

  • stresszes helyzetek, változások a gyermek életében
  • életkorához képest túl kevés alvás
  • nem a megszokott alvási körülmények (új ágy, nyaralás)
  • lázas állapot
  • erős zajok vagy fények

Gyakran társul alvási apnoéval, nyugtalan láb szindrómával, migrénnel, és alakul ki fejsérülések után.

Mit tehetünk, hogy megelőzzük az éjszakai felriadásokat?

Fontos kihangsúlyozni, hogy bár félelmetesnek tűnik, az éjszakai felriadások önmagában nem ártanak a gyermeknek. Ami inkább a gondot jelenti, azok a következmények: a nappali álmosság, a félelem az elalvástól, illetve ha a felriadás alatt veszélyes dolgokat csinál a gyermek: leesik az ágyról, dobálja magát és megsérül, vagy agresszív másokkal szemben.

Legfontosabb, hogy ne keltsünk félelmet a gyermekben. Ha félni fog az elalvástól, az éjszakáktól, azzal csak rontunk a helyzeten. Ne felejtsük el, a gyermek nem emlékszik az éjszakai felriadásokra, neki ez nem okoz rossz érzéseket.

Fontos, hogy az esték nyugodtan teljenek, legyen idő a felpörgött kisgyermeknek megnyugodni elalvás előtt. Próbáljuk csökkenteni a tévé és a számítógép képernyője előtt töltött időt, helyette inkább beszélgessünk a gyermekkel, ezzel is oldva a benne felgyülemlett stresszt.

A gyermek életkorának megfelelő mennyiségű alvás biztosítása szintén fontos.

Ha gyakran fordul elő az éjszakai felriadás, akkor érdemes naplót vezetni az alvásokról, az aznapi eseményekről, ennek segítségével könnyebben rájövünk, hogy mik a kiváltó tényezők.

Arra is figyeljünk, hogy teremtsük meg a biztonságos alvási körülményeket az éjszakai felriadások idejére is. Használjunk sarokvédőket az ágy melletti éles bútorszéleknél, ne aludjon emeletes ágyban a gyermek,  legjobb ha egy alacsony matracon alszik, ahonnan nem tud leesni.

Mit tegyünk, ha éjszaka felriad a gyermek?

Ne ébresszük fel a gyereket, beszéljünk hozzá lassan ás nyugodtan, próbáljuk óvatosan megakadályozni, hogy kárt tegyen magában vagy másokban. Néhány perc elteltével általában magától megnyugszik, akkor visszafektethetjük aludni.

Ha a felriadás gyakran jelentkezik és mindig ugyanabban az időben, az is bevált módszer, hogy előtte 15 perccel felébresztjük a gyermeket és 5 percig nem hagyjuk visszaaludni.

Mikor szükséges orvosi kivizsgálás?

  • ha a felriadások egyre gyakoribbak
  • ha kamaszkorra sem szűnnek meg
  • ha betegséget gyanítunk a háttérben (alvási apnoé)
  • ha negatívan befolyásolják a gyermek alvását (keveset alszik, fél aludni)
  • ha úgy gondoljuk, hogy szükség van rá

Éjszakai rémálmok:

Általában az éjszaka második felében jelentkezik, mikor többet álmodunk. Az éjszakai felriadásoktól abban különbözik, hogy itt egy rossz álom után tényleges felébredés történik, és az álomképekre emlékszünk is, tudjuk, hogy miért ébredtünk fel. Gyermekeknél 3-6 éves kor között a leggyakoribb, kamaszkorra itt is csökken az előfordulás. Kisebb gyermekeknél nehéz e rémálmok és az éjszakai felriadások elkülönítése, hisz mindkét esetben azt látjuk, hogy a gyermek hirtelen felkiált, felsír, nyugtalan, izzad vagy reszket. Ami segíthet eldönteni: ébren van-e a gyermek vagy inkább úgy tűnik, mintha aludna és hogy emlékszik-e arra, hogy mi történt az éjszaka.

Mi okozhat rémálmokat?

  • Stressz
  • Trauma, negatív életesemények
  • Félelem
  • Kialvatlanság
  • Alkohol, droghasználat
  • Pszichiátriai kórképek

Hogyan előzhetőek meg a rémálmok?

Sokat segít ebben az esetben is az alvásnapló vezetése. Nagyon fontos, hogy beszéljünk a gyermekkel a rémálmairól, hogy miről szóltak, mit érzett közben, szerinte miért álmodik rosszakat. Ha a háttérben a kisgyermek számára szomorú vagy félelmetes esemény húzódik meg (haláleset, válás a családban), akkor érdemes szaksegítséget kérni az esemény feldolgozásához. Ha a gyermek fél este lefeküdni, elaludni, akkor érdemes vele maradni, míg elalszik, adhatunk neki szörnyűző plüssállatot, használhatunk éjjeli fényt, nyitva hagyhatjuk a gyermekszoba ajtaját, és a közös szoba is segíthet.

Orvosi kivizsgálásra szintén szükség lehet, ha a gyakori rémálmok miatt a gyermek nem akar aludni, vagy valamilyen betegséget sejtünk a háttérben.

Szeretnél egy jó közösséghez tartozni, ahol a fő téma a babák alvása? Csatlakozz a Békés álom Facebook csoportba!

Témához kapcsolódó bejegyzések:

Éjszakai ébredések okai

A gyermekek alvásigénye

 Szeretnél még többet tudni a babák alvásáról? Iratkozz be az ingyenes, két hónapos Édes álom alvástanfolyamra! A leckéket e-mailben kapod meg, és most több meglepetés is vár Rád!

Kérlek, valós nevet és e-mail címet adj meg, mert csak akkor kapod meg a leveleket. Bármikor meggondolhatod magad és a hírlevelek alján lévő linkre kattintva leiratkozhatsz a tanfolyamról. Köszönöm
Adatkezelési nyilvántartási szám: NAIH-80448/2014. Adatkezelési tájékoztató

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.