Home/Alvásproblémák, Baba alvásigénye/Az alvás nem luxus, hanem szükséglet

Az alvás nem luxus, hanem szükséglet

A mai blogbejegyzésemet két dolog  ihlette. Az egyik az amerikai  National Sleep Foundation új  korspecifikus ajánlása az egészséges mennyiségű alvásról: A társaság számos kutatás eredményeit vette figyelembe, mielőtt megalkotta volna az új ajánlását, melyben életkor szerint írja le, hogy kinek mennyi az ajánlott alvásmennyiség.
Egy infografikában összefoglaltam a legfontosabb adatokat:

ajánlott alvásmennyiségek

A társaság azt is meghatározta, hogy

  • 0-3 hó közötti kisbabáknál a 11 óránál kevesebb,
  • 4-12 hónapos csecsemőknél a 10 óránál kevesebb,
  • 1-2 éves gyermekeknél 9 óránál kevesebb,
  • 3-5 éveseknél pedig 8 óránál kevesebb alvásidő már nem egészséges.

Felnőttekre ez az érték 6 óra. Ha, tehát huzamosabb ideig 6 óránál kevesebbet alszunk éjszakánként, akkor sajnos az rossz hatással lesz az egészségünkre. Ráadásul nem csak az alvás hossza, hanem a minősége is számít. Sokkal kevésbé pihentető az alvás, ha rövidebb szakaszokban történik, illetve ha az éjszakai alvást nappal próbáljuk pótolni.

Mik lesznek a következményei a kevés alvásnak?

Statisztikák bizonyítják, hogy a kialvatlan embert gyakrabban éri baleset, kevésbé tud koncentrálni és gyakrabban alszik el a volán mögött.

A kevés alvás sajnos hízáshoz vezet, mert a vizsgálatok szerint a kialvatlan emberek sokkal jobban kívánják az édességet, és több szénhidrát dús ételt fogyasztanak. Emiatt fokozódik a cukorbetegség kialakulásának kockázata is.

Ha keveset alszunk, gyakrabban jelentkezik migrénes fejfájás.

Csökken a koncentráló képességünk, és nehezebben tanulunk meg új dolgokat.

A kevés alvás hangulatingadozásokat, türelmetlenséget és ingerlékenységet is okoz.

A kialvatlanság rontja az immunrendszer működését, és emeli a vérnyomást.

A rosszul, keveset alvó emberek korábban ráncosodnak, öregebbnek néznek ki a koruknál.

A másik dolog, ami miatt megszületett ez a cikk, az idegtudományok doktorának, Jeffrey Iliff-nek az előadása, aki az alvás egy újonnan felfedezett funkciójáról beszélt. A legújabb kutatások szerint az agyban keletkezett mérgező fehérjéktől csak alvás alatt tudunk megszabadulni. Ha túl keveset alszunk, akkor ezek a káros anyagok lassanként lerakódnak az agyban és az idegsejtek pusztulását okozzák. Ráadásul ezek a mérgező fehérjék az időskori elbutulásban is szerepet játszanak, így a kevés alvás miatt a szellemi képességeink romlása fiatalabb korban is jelentkezhet.

Összefoglalva, ahhoz, hogy egészségesek maradjunk, nem csak a babáknak, hanem nekünk is szükségünk van megfelelő mennyiségű és minőségű alvásra.

Ez is érdekelhet:

Eleget alszik ez  a gyerek?

A babák alvásigénye

A békés éjszakák 5 titka – ingyenes letölthető tanulmány

2017-12-31T07:20:36+00:00