Home/Alvásproblémák/Altatás Tudástár – harmadik rész

Altatás Tudástár – harmadik rész

Az első két részt itt találod:
Ott tartottunk, hogy hogy egy komplex megoldásra van szükség ahhoz, hogy Panni kevés alvását, a nehéz altatásokat, kislány túlpörgését, az össze-vissza napirendet, és Kata kialvatlanságát is orvosoljuk.
Nézzünk egy szemléletes kísérletet:
Tegyük fel azt a kérdést egy baba-mama Facebook csoportban, hogy “mit tegyek, ha nehéz elaltatni a 8 hónapos kislányomat?”
Rengeteg ötletet kapnál: Párologtass illóolajokat, helyezd át az ágyat, aludj vele együtt, költöztesd külön szobába, szoptasd, ne szoptasd, adj tápszert, cseréld le a tápszert, diétázz tejre, ne igyál kávét, etesd máskor, ne hagyd túl sokat aludni nappal, ébreszd fel reggel, altasd vissza, ha hamarabb kel, ne altasd vissza, adj neki fájdalomcsillapítót, homeopathiás bogyókat, vagy gyógynövényes párnát. Legyen sötét, világos, melegebb, hűvösebb, etesd gyakran, vagy ritkábban, altasd cicin, ringatva, hintában, hordozva, apával, babakocsiban, és a sort folytathatnám a végtelenségig.
Mi baj ezekkel a tanácsokkal?
Hogy egyik sem ad valódi megoldást a baba igazi problémájára, a napirendi gondra.  Simán lehet, hogy a nyugtató levendulaillat miatt egy hajszálnyit könnyebben fog elaludni este Panni. Vagy a fogfájást – ami a fő problémák mellett még tetézheti a bajt – csillapítani fogja a gyógyszer. A visszaaltatás is jó ötlet, csak nagyon nem mindegy, hogy reggel vagy délután, hogy 30 perc alvás után vagy 1,5 óra alvás után. Lehet, hogy a gyakoribb szoptatás segít valamennyit. De az is lehet, hogy a túl gyakori etetés hasfájást csinál, vagy az elmaradó böfizés csak rontja a helyzetet.
Az a baj, hogy a fenti jó tanácsok a legtöbb esetben csak összezavarják az anyákat. Mert akkor most többször vigye vagy kevesebbszer, keltse vagy sem, cicin altassa vagy inkább cumival. És a fő probléma az, hogy ebből az ötlethalmazból irtó nehéz kiválogatni a releváns, szakmailag alátámasztott, bizonyítottan hatékony és biztonságos megoldásokat.
Mert szinte az összes tipp segíthet jobban aludni a babáknak. Csak az a kérdéses, hogy Panni esetében is beválik-e? 
Ugye nem kell mondanom, hogy mi lett volna akkor, ha Kata az amúgy is keveset alvó Panniját még ritkábban altatja napközben. Vagy ha reggel felébreszti, hogy tartani tudja a fix napirendet. Vagy napközben nem próbálja meg visszaaltatni. Vagy elkezdi a kiságyában altatni a lányát, mert azt gondolja, hogy ez majd megold mindent, és az amúgy is nehezen elalvó gyermekét még kevesebb segítséggel próbálja meg elaltatni.
Panni alvásgondja ezekkel a módszerekkel nem oldódna meg. Sőt, még egy fokkal romlana a helyzet, hiszen a még kevesebb alvásidő, a fix napirendhez való ragaszkodás, vagy a ebben a szituációban elkezdett új altatási mód bevezetése mégjobban összezavarná a dolgokat, a kialvatlanság, a nyűgösség csak fokozódna. A látszatmegoldások próbálgatása pedig értékes időt venne el a valódi megoldásoktól. 
A legritkább esetben sikerül egy ilyen összetett alvásproblémát pár, a játszótéren kapott tutitippel orvosolni. Az ad hoc próbálkozás csak tovább mélyítheti a gondot, és van egy nagyon veszélyes mellékhatása. A szülők a sokadik sikertelen próbálkozás után el fogják hinni, hogy nincs megoldás. Hogy a gyermekük már csak ilyen. Beletörődnek abba, hogy nem tudnak segíteni neki. Úgy érzik, nem tudnak mást tenni, csak várni a csodát. Pedig a megoldás ott van előttük…
2018-03-09T05:23:20+00:00

Leave A Comment