A legnagyobb mumus a babák alvásában

Mi az, ami a legtöbb, régóta nehezen elalvó, keveset alvó, folyton felébredő, állandóan nyűgös, fáradt baba alvásgondjai hátterében valójában meghúzódik?

Nem a fogzás, nem a mozgásfejlődés, nem az új ágynemű, nem a túl meleg szoba és nem is a megfázás.

Az igazi ok az állandó kialvatlanság. A fenti problémák csak “elrontják” az alvást, átmenetileg okoznak kellemetlenséget a picinek, majd pár nap, maximum néhány hét alatt megszűnnek. Igen ám, de a baba alvása nem javul, mikor kibújik a fogacska vagy elmúlik a hőség. Maradnak az éjszakai ébredések, a nehéz, órákig tartó altatások, a 20 perces nappali szundik és az egész napos nyűglődés.

Nézzünk egy példát, hogy avatkozik be a krónikus kialvatlanság, az állandó alváshiány a baba alvásába:

A 9 hónapos kisfiú már 1 hónapja óránként ébred éjjel, alig lehet visszaaltatni, van, hogy több, mint egy órát is eltart, ami – valljuk be – hajnali 3-kor elég frusztráló. Reggel nyűgösen ébred (a szülők is), de napközben sem válik egyszerűbbé a helyzet. A nappali alvások rövidek, 30 percesek, és ehhez is 1 órát kell altatni a babát. De igazából este jön el az igazi megpróbáltatás: a kisfiú végig sírja a fürdetést, képtelenség megnyugtatni. Bár cicin be-bealszik, lerakni sem egyszerű, végtelenbe nyúlik minden esti fektetés. Aztán újra indul a reggelig tartó ébredéssorozat.

Ássunk mélyebbre: hogyan is kezdődött ez a rémálom?

8 hónaposan egyre gyakoribbá vált az éjszakai ébredés, a kisfiú első 2 fogacskája is kibújt közben. De a fogak kibújása után sem javult a helyzet, közben a nappalok rendje is felborult, a baba már nem aludt 2 órákat egyhuzamban nappal, és az altatás is egyre nehezebbé vált. Ezzel párhuzamosan romlott az éjszaka is, nőtt az éjszakai ébredések száma, a visszaaltatás egyre nehezebb lett és az esti fektetés is egyre későbbre csúszott. A kisfiú egyre nyűgösebb, álmosabb lett, de képtelen volt egyszerűen elaludni. A szülők kétségbeesése a tetőfokára hágott, elfogyott a türelem, az energia, hiszen 1 hónapja csak romlott a helyzet.

Tényleg a fogzás miatt nem alszik a baba? Valójában a fogzás csak elindította a folyamatot, aztán már a kialvatlanság vált a probléma fő forrásává.

Mit okoz az állandó kialvatlanság?

Az alvás alapvető testi szükséglet, nélküle nem lehet élni. Mind a minősége, mind a mennyisége fontos ahhoz, hogy kiegyensúlyozott és egészséges életet élhessünk. Ha valami miatt nem tudunk aludni, a szervezet vészriadót fúj és stresszhelyzetként éli meg a dolgot. A stresszhelyzet számos hormon felszabadulását eredményezi a szervezetünkben, ami mozgósítja a testet: növeli a vérnyomást, a szívünk gyorsabban ver, nő a figyelmünk, ugrásra készen várakozunk.

Kétféle stresszhelyzetet tudunk megkülönböztetni. Az egyik az egyszeri stresszhelyzet: egy vizsga, egy verseny vagy egy állásinterjú. Erre előre készülünk, megpróbáljuk a legjobban nyújtani, majd végzünk a feladattal. Aztán, ha túl vagyunk a megmérettetésen, a stresszhormonok szintje lecsökken, egy jóleső fáradságérzet költözik belénk és alaposan kipihenjük magunkat.

A krónikus stressz más: ilyenkor nincs meg a megmérettetés pontos dátuma, azaz mindig készen kéne állnunk valamilyen teljesítményre. A stresszhormonok szintje állandósul, állandóan izgulunk, aggódunk azon, hogy mikor kell a legjobb formánkat nyújtani. Ez nagyon kimeríti a szervezetet, romlik a figyelmünk, nem tudunk aludni, idegesek, feszültek vagyunk, elmegy az étvágyunk. Az állandó kialvatlanság pontosan ugyanezt csinálja. Ha egyszer nem hagynak minket aludni, akkor másnap ezt tudjuk pótolni és helyreáll a rend. Ha sosem tudjuk kialudni magunkat, akkor viszont sokkal több idő kell, mire visszaállunk a régi kerékvágásba. Nincs ez másképp a babáknál sem.

A fent említett kisfiú már egy hónapja nem alszik eleget. Sőt, ahogy telnek a hetek, egyre kevesebbet alszik. A kevés alvás miatt nő a stresszhormonok szintje, ami tovább rontja a baba alvását. És kialakul az ördögi kör: kevés alvás –>túlfáradás–>nehéz, késői elalvás, nem pihentető alvás, korai ébredés–>fáradság, gyors túlfáradás–>még kevesebb és rosszabb minőségű alvás.

Mi az elsődleges megoldás ilyen helyzetben?

Nem a fogzás kezelése (ez fontos, de önmagában nem fogja megoldani a problémát), nem az altatási szokások megváltoztatása, nem a szoba hőmérsékletének beállítása, nem az illóolajok párologtatása, hanem a krónikus kialvatlanság megszüntetése. Azaz nem érdekes, hogy a baba hogyan és hol, csak minél többet aludjon. Hogy végre kialudhassa magát. El kell felejteni a programokat, az utazásokat, a rokonokat egy időre. A baba alvásánál nem lehet semmi fontosabb. Az álmosság legapróbb jelére vinni kell a babát aludni, és mindent meg kell tenni, hogy minél többet és hosszabban aludjon. Ha ez csak karban, cicin megy napközben, akkor úgy. Ha egész nap a babakocsit kell tologatni, akkor úgy. Ha közben semmire sincs idő, ám legyen. Borulni fog a megszokott napirend, az esti altatás ideje és az éjszaka is. De mindez a baba érdekében történik és nem tart örökké. A pici nagyjából 1 hét alatt sokkal többet fog aludni. A stresszhormonok szintje lecsökken, az állandó kialvatlanság sokat javul. Ha az alvásidő és a baba kedve tartósan javult, akkor pedig már nyugodtan lehet foglalkozni azzal, hogy jobb lenne, ha a baba nem csak karban aludna napközben, ha az esti fürdetés ideje korábbra/későbbre tolódna vagy hogy az éjjel hányszor egyen a baba.


Szerző: Dénes Ivett
Forrás:
1. http://psycnet.apa.org/record/1990-97271-018
2. https://synapse.koreamed.org/search.php?where=aview&id=10.3988/jcn.2012.8.2.146&code=0145JCN&vmode=FULL
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18077777/
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18230010/?i=71&from=/18077777/related

Ami még érdekelhet:

Mit okoz a nemalvás?

Mennyi alvásra van szüksége a babának?

 

2018-12-11T19:33:08+00:00

  1. Zsuzsi 2017-08-29 15:30 - Válasz

    Az én kisfiam éjszaka rosszul aludt, de nappal jól, na akkor mégis miért ébredt éjszaka, ha nappal eleget aludt?
    Igaz, hogy a kevés alvás is okozhat alvásproblémát, de az állandó éjszakai ébredések mögött inkább a megszokás áll.

  2. Ivett 2017-08-29 15:59 - Válasz

    Kedves Zsuzsi!

    A kevés nappali alvás az egyik oka az éjszakai ébredéseknek és nem az egyetlen. Emellett számos ok van, a leggyakrabbakról itt olvashatsz: http://www.anyagyere.hu/az-ejszakai-ebredesek-22-oka/
    Valószínűleg nálad más volt az ok.
    Üdv: Ivett

  3. Mesi 2019-01-27 13:20 - Válasz

    Ez nálunk is érdekes mert nappal átlagban 3x 4x alszik egy órát. Viszont este óránként felébred és van hogy nagyon nehéz visszatenni mert fesziti magát kiabál rugdos vagy csapkod mikor járkálok vele a kezembe hogy visszaaltassam mindezt ugy hogy félig magánál sincs. De ha az ágyába teszem rögtön felébred
    8’honapos kisfiu

Hozzászólok