A 4 hónapos mérföldkő az alvás fejlődésében

A 4 hónapos babád alvása hirtelen “elromlott”? Eddig max. 1-2x kelt éjjel, akkor is csak enni, vagy akár át is aludta az éjszakát? Most pedig 1-2 óránként újra fenn van? Cicit kér vagy csak ringatással tudod visszaaltatni? Vajon mi történt? Túl kevés már az anyatej, ezért éhezik meg óránként? Vagy nem tápláló, túl híg? Növekedési ugrás van? Vagy a mozgásfejlődés vagy a fogzás vagy a szeparációs szorongás vagy a hozzátáplálás miatti emésztési probléma okozza a bajt? Vagy melege van, fázik, teli a pelus, kényelmetlen az ágy??? Nagy eséllyel egyik sem. A probléma valódi oka ugyanis a baba alvásának érésében keresendő. A külföldi szakirodalom ezt az alvásfejlődési mérföldkövet 4-month sleep regression-nek hívja. De valójában a regression – visszaesés szó kicsit félrevezető. Egyrészt azért, mert a baba alvása érik, nem visszafejlődik. Másodsorban az állapot nem szűnik meg csak úgy magától.

A folyamat hátterében a felnőtt típusú, jól elkülöníthető szakaszokból álló alvásciklus megjelenése áll.

Hogyan is néz ki ez a ciklus?

  • a babáknál 50-90 percig tart egy ciklus,
  • a ciklus során különböző alvásszakaszok váltakoznak: felületes és mély lassú hullámú alvás és REM-, vagy más néven álmodó alvás,
  • a ciklusok között egy rövid megébredés történik, amit mikroébredésnek hívunk,
  • a mikroébredés a biztonságot szolgálja: alatta a baba ellenőrzi a környezetét (ez a rövid megébredés tehát 50-90 percenként megtörténik).

A mikroébredés hasznos. Mi is minden éjjel végzünk ilyen fajta ellenőrzéseket: ha fázunk, akkor betakarózunk, ha pisilni kell, kimegyünk a mosdóba. Aztán alszunk is tovább. Másnap csak halvány emlékünk van arról, hogy felébredtünk.

A babák is ellenőriznek. Ha minden ok, alszanak tovább, ha nem, akkor persze nekünk szólnak: éhesek, fáznak, teli a pelus. De mi van akkor, ha máshol vagy máshogy találják magukat mikor felébrednek, ahhoz képest, ahogy elaludtak. Ha a karodban, cicivel a szájában aludt el a pici, most meg egyedül ébred a kiságyában, akkor nem érti, hogyan is került oda. Rögtön kéri is a segítséged, hiszen aludna tovább. Természetesen a jól bevált módon, a karodban, cicivel a szájában. Aztán az elalvás után kb. 1-2 órán belül újra jön egy mikroébredés és egy újabb segítségkérés. Ha egy 10 órás éjszakai alvásidőt nézünk, akkor miden éjjel 5-9 alkalommal is bekövetkezhet ez a felébredés. Ez persze a szülőknek szörnyen megterhelő. A mi alvásciklusunk ugyanis hosszabb, 90-120 perc közötti. Azaz az óránkénti ébresztés teljesen szétszabdalja az alvásritmusunkat. Főleg, hogy hiába alszik vissza a baba pár percen belül, nekünk még vissza kell tenni a kiságyába, és el kell aludni. Aztán már jön is a következő riasztás.

És a baba szempontjából sem biztos, hogy szerencsés az óránkénti ébresztő. Az ellenőrző funkció arra szolgál, hogy “veszély” esetén ébressze fel a babát (fázás, éhség), nem minden egyes alkalommal. Főleg azoknál a babáknál gond ez, akik gyakran ébrednek és nehezen alszanak vissza. Hiszen csak 5×15 perces ébredéssel számolva is több, mint egy órával kevesebbet alszik a baba éjjelente. Hát még mi….

Ráadásul, azzal, hogy éjjel óránként eszik a baba (ha nem cicin vagy tápszeren alszik vissza a pici, hanem ringatva, cumival stb., akkor ez a probléma nálatok nem áll fenn), a napi etetések rendszere is észrevétlenül átrendeződik. A baba nappal értelemszerűen nem lesz annyira éhes, ezért kevesebbet, ritkábban fog enni. Persze emiatt éjszaka pótolni szeretne. Aztán reggel megint nem éhes. Így akár pár nap alatt is észrevétlenül átrakódik az etetések nagy része az éjszakai műszakra. Azaz az éjszakai ébredéseket most már nem csak a mikroébredések okozzák, hanem a fokozott éjszakai éhség is. Ezt csak erősíti az, hogy 4 hónaposan kinyílik a világ a babák számára, minden érdekessé válik, lehet gyakorolni egész nap a gőgicsélést, a játékot, a forgolódást és a mosolygást. Hát ki akar ehelyett enni?

Mi a teendő tehát, ha eléri a baba ezt a mérföldkövet?

Több lehetőségünk is van, hogy kezeljük a helyzetet:

A mikroébredéseket nem tudjuk kivédeni, hiszen azok a normális alvásciklus részei. De azt elérhetjük, hogy a baba ne jelezzen nekünk minden egyes ébredésénél, csak akkor, ha ” veszélyt” észlel (éhes, fázik, fáj valamije). Ezt pedig úgy tehetjük meg, hogy kivédjük azt, hogy a baba máshol találja magát, amikor éjjel megébred, ahhoz képest, mint amikor este elaludt. Tehát olyan altatási módot, szokást vezetünk be, ami egész éjjel tartható. Erre több módszer is létezik, és olyan nagyon apró változtatásokból álló metódusok is vannak, amelyek már újszülött kortól is bevethetőek. A módszerek részletes leírását megtalálod a Békés éjszakák, vidám nappalok című könyvben. 

Ha pedig az etetések rendje is felborult, azaz a baba a napi kalóriabevitelének jó részét éjjel eszi meg, akkor az éjszakai etetések számát is szükséges szép fokozatosan csökkenteni, visszaállítva a 4 hónapos mérföldkő előtti 1-3x-i etetési rendet.

Ezt többféleképp is meg tudod tenni:

  • fokozatosan csökkented az etetési időt/tápszer menyiségét,
  • kitolod az etetési időket,
  • nem minden ébredésnél adsz enni a babának, hanem megpróbálsz egyéb altatási módokat is.

Ezzel párhuzamosan napközben növelned kell az evések gyakoriságát, hosszát vagy a tápszer mennyiségét, hogy visszaálljon a megszokott rend.

Mi van, akkor, ha nem változtatsz a helyzeten?

Gyakran előfordul, hogy a helyzet nem rendeződik magától, akár még évekig is megébred óránként a gyermek minden egyes éjszaka. Főleg akkor, ha az ébredések miatt az etetések rendje is megváltozik.

Aztán 5-6 hónapos korban a napirendi változások, a fogzás és a felgyorsult mozgásfejlődés is “besegít”, majd 7-9 hónaposan a hozzátáplálás miatti esetleges emésztési problémák, a harmadik nappali alvás elhagyása miatti napirendi csúszások, illetve a szeparációs szorongás első hulláma is tetézheti a bajt, még tovább rontva a helyzetet, extra éjszakai ébredésekkel, hosszabb fennlétekkel, felborult napirenddel és hónapok óta kialvatlan, feszült szülőkkel. Érdemes a várakozás helyett időben lépni, és olyan alvási szokásokat kialakítani, ami a család minden tagjának elegendő pihentető alvást biztosít ebben a változásokkal és kihívásokkal teli időszakban.


Szerző: Dénes Ivett
Forrás: Lisa J. Meltzer and Valerie McLaughlin: Pediatric sleep problems : a clinician’s guide to behavioral interventions. 2015
2018-10-03T21:17:57+00:00

Hozzászólok