10 kérdés, amit fel kell tenned, mielőtt változtatnál a baba alvásán

baby-810266_640Olvastál ma délután egy jó tippet azzal kapcsolatban, hogyan segíthetnél jobban aludni a picinek? Ma este már bele is kezdenél? Biztos jó ötlet ez?
Vajon tényleg a jó megoldásra találtál rá, ami nálatok is működni fog? Vagy csak ad hoc próbálgatsz pár napig ezt-azt, anélkül, hogy átgondolnád mi is a pontosan a probléma a gyerkőc alvásával, mi ennek az oka, és mik a lehetséges megoldások?

Mi a teendő, mielőtt bármilyen módon is meg szeretnéd változtatni a baba alvási szokásait, napirendjét? Kérdezni és válaszokat találni.

10 kérdés, amit mindenképp fel kell tenned, mielőtt belevágnál:

1. MI A GOND A PICI ALVÁSÁVAL?
Az első feladat mindig azt átgondolni, hogy mi is pontosan a probléma a baba alvásával kapcsolatban?
Keveset alszik vagy túl sokat?
Éjjel fenn van és nappal alszik?
Rövideket alszik napközben vagy éjjel gyakran ébred?
Nehéz elaltatni?
Tiltakozik az elalvás ellen?

2. EZ TÉNYLEG PROBLÉMA?
Vajon a baba tényleg alvási nehézségekkel küzdd, vagy neked van csak gondod a baba alvásával kapcsolatban? Reálisak az elvárásaid vagy sem? Te szeretnél változtatni vagy a környezeted várja el, hogy jobban aludjon a baba?

3. HOGYAN, MENNYIT ALSZIK JELENLEG A GYERKŐC?
Mielőtt bármin változtatnál, tudnod kell a pontos részleteket azzal kapcsolatban, hogy pontosan mennyit alszik egy nap a baba, mitől függ az alvás mennyisége, mi befolyásolja a nappali alvások hosszát, melyik altatási mód vált be, apa, nagymama hogyan altatja a picit/mi a helyzet a gyerkőc bölcsis/ovis alvásával stb. Ezen infók rögzítésére kiválóan alkalmas a babanapló vezetése.

4. MIÉRT ALSZIK ÍGY A BABA?
A következő kérdés, amire választ kell találnod, a miért?
Miért alszik keveset a baba?
Miért ébred fel éjjel a pici? Éhes, fázik, hangos a szomszéd kutya? Miért megy nehezen az altatás? Túl korán vagy túl későn akarod letenni? Más altatási módot igényelne a baba? Miért (nem) alszik jól a bölcsiben?

5. NINCS-E VALAMILYEN BETEGSÉG AZ ALVÁSPROBLÉMÁK MÖGÖTT?
Mielőtt bármit tennél, irány a gyermekorvos.

6. MI AZ ELVÁRHATÓ, MI A TERMÉSZETES A HASONLÓ KORÚ BABÁKNÁL?
Mielőtt továbblépnél, ne maradjon ki egy fontos átgondolás, utánaolvasás: Vajon mi az az alvásmennyiség, napirend és altatási mód, amit a te babáddal hasonló korú piciktől elvárható, egészséges, bevált, működik? Mikortól alusszák át a babák az éjszakát, hagyják el a nappali alvásokat, érkeznek el bizonyos mozgásfejlődési mérföldkövekhez, és mikor mennyi az alvásigényük?

7. MIT SZERETNÉL ELÉRNI?
Átaludt éjszakákat vagy hosszú, pihentető nappali alvásokat szeretnél? Kiszámítható napirendet vagy a éjjel 11 helyett este 8-as fektetést? Több, nyugodtabb alvást, vagy koraibb reggeli ébredést?

8. HOGYAN ÉRHETED EL A CÉLOTOKAT?
Ha már tudod, hogy a baba tényleg nem alszik jól/eleget, ennek mi az oka, kizártátok a betegségeket, tudod, hogy mit szeretnél és hogy mi várható el a picitől, akkor a következő kérdés, amit fel kell tenned az, hogy hogyan tudnál segíteni a babának jobban aludni? Hogyan előzheted meg az éjszakai ébredéseket, hogyan taníthatod meg a picit önállóan elaludni, hogyan alakíts ki napirendet? Milyen módszert, metódust válassz, ami a baba temperamentumának, jelenlegi szokásainak, a te nevelési elveidnek, hozzáállásodnak legjobban megfelel?

9. MENNI FOG EGYEDÜL, VAGY INKÁBB SEGÍTSÉGET KÉRSZ?
Mire ide eljutsz, tisztán fogod látni, hogy belevágsz egyedül a megfelelő szakirodalom segítségével, vagy inkább szakemberhez fordulsz: a védőnő, a gyermekorvos, a tapasztalt barátnőd, az anyukád vagy egy alvás tanácsadó segítségét kéred. Kiben fogsz megbízni, kinek fogadod meg tényleg a tanácsát, elhiszel-e mindent, amit a neten olvasol, vagy csak egy-egy szakembernek fogadod meg a tanácsait? Elég egy-két könyvet elolvasnod, vagy szükséged van személyre szabott segítségre? Ki fog neked segíteni az otthoni teendőkben, ki fog lelkileg támogatni, kivel tudod megbeszélni a sikereidet?

10. MI A PONTOS TERVED, MIKOR VÁGSZ BELE, MIK LESZNEK A NAPI LÉPÉSEK, MIHEZ KEZDESZ, HA ELAKADSZ, HA NEM MŰKÖDIK VALAMI?
Ha magad vágsz bele, akkor érdemes egy pontos tervet kidolgoznod, hogy pontosan mi a célod, mennyi idő alatt akarod elérni, mikor leszel elégedett, miben és hogyan fogsz változtatni, ki miben fog segíteni neked, mivel kezded a változtatást, mit teszel, ha nehézségekbe ütközöl, mit csinálsz, ha a feladás jut eszedbe stb.

Mikor vágsz bele? ☺


Szerző: Dénes Ivett
Forrás: Lisa J. Meltzer and Valerie McLaughlin: Pediatric sleep problems : a clinician’s guide to behavioral interventions. 2015
2018-04-05T09:39:53+00:00

Leave A Comment